Stark konjunktur för svensk skogsindustri

Tydliga tecken på avmattning i många ekonomier, men svensk skogsindustri visar på en fortsatt god utveckling med rekordhöga priser. Det konstaterar Skogsindustrierna i årets andra upplaga av rapporten ”Så går det för skogsindustrin”.

Världshandeln har bromsat in under 2018 års första månader. Även den svenska ekonomin har rättat in sig i ledet och växer nu i takt med likartade länder, efter mycket stark tillväxt 2015–2016. I denna kontext går det fortsatt bra för svensk skogsindustri.

– Massapriset är på en historiskt hög nivå till följd av en stark global efterfrågan. Även priserna för papper har fortsatt utvecklas positivt med en stigande europeisk efterfrågan på förpackningsmaterial, säger Katrin Heinsoo, analytiker inom massa och papper på Skogsindustrierna.

Bilden är densamma på sågverkssidan; efterfrågan på svenskt trä är hög och det råder trävarubrist på flera marknader.

– För de svenska sågverken bidrar även den svaga kronan till rekordpriserna, säger Magnus Niklasson, analytiker inom träförädling på Skogsindustrierna.

I avsnittet om trävarumarknaden kan man också läsa om hur produktionen och konsumtionen utvecklas i olika delar av världen.

– I Europa, den viktigaste marknaden för svenska sågverk, förväntas efterfrågan för andra året i följd utvecklas bättre än produktionen. På världens största trävarumarknad, USA, är trävarubristen till och med ännu större. Bland de stora producentländerna är det bara Ryssland som har en klart positiv produktionstrend. Detta bidrar totalt sett till en bra marknad för sågverken, säger Magnus Niklasson.

Från och med nästa år förväntas dock byggaktiviteten i Europa, den enskilt största drivkraften för konsumtion av svenskt trä, att växa i långsammare takt än den europeiska ekonomin i sin helhet.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Nytt sätt att räkna visar skogsnäringens betydelse för välfärden27.8.2018 08:47Pressmeddelande

I Västernorrlands län betalar sysselsatta inom skogsnäringen 9 procent av kommunal- och landstingsskatterna. I Eksjö kommun är motsvarande siffra 18 procent. Branschorganisationen Skogsindustrierna kan genom ett delvis nytt och framförallt mer rättvisande sätt att räkna på offentlig statistik visa på skogsnäringens betydelse för finansieringen av välfärden. – Plötsligt blir det tydligt vilken stor betydelse landets sågverk, massa- och pappersbruk och andra industrier baserade på skogsråvara har för välfärden i en stor del av Sverige, säger Carina Håkansson, vd för Skogsindustrierna.

Allt fler säger ”Bioekonomi ja tack” – Skogsindustrierna på plats i Almedalen för att diskutera klimat, byggande och jobb27.6.2018 11:45Pressmeddelande

Skogen är högaktuell just nu. I både branschpress, nyhetsprogram och debattsidor går diskussionerna varma om hur skogen, som täcker 70 procent av Sveriges landyta, kan göra mest nytta för klimat och miljö. Inför Almedalen och valet i höst uppmanar Skogsindustrierna politiker att låta svensk skog bli en än viktigare resurs i klimatarbetet. Det kan ske genom att öka tillgången på skogsråvara, gynna industriellt byggande i trä samt öka anslagen till forskning om bioekonomi.