Stark konjunktur för svensk skogsindustri

Tydliga tecken på avmattning i många ekonomier, men svensk skogsindustri visar på en fortsatt god utveckling med rekordhöga priser. Det konstaterar Skogsindustrierna i årets andra upplaga av rapporten ”Så går det för skogsindustrin”.

Världshandeln har bromsat in under 2018 års första månader. Även den svenska ekonomin har rättat in sig i ledet och växer nu i takt med likartade länder, efter mycket stark tillväxt 2015–2016. I denna kontext går det fortsatt bra för svensk skogsindustri.

– Massapriset är på en historiskt hög nivå till följd av en stark global efterfrågan. Även priserna för papper har fortsatt utvecklas positivt med en stigande europeisk efterfrågan på förpackningsmaterial, säger Katrin Heinsoo, analytiker inom massa och papper på Skogsindustrierna.

Bilden är densamma på sågverkssidan; efterfrågan på svenskt trä är hög och det råder trävarubrist på flera marknader.

– För de svenska sågverken bidrar även den svaga kronan till rekordpriserna, säger Magnus Niklasson, analytiker inom träförädling på Skogsindustrierna.

I avsnittet om trävarumarknaden kan man också läsa om hur produktionen och konsumtionen utvecklas i olika delar av världen.

– I Europa, den viktigaste marknaden för svenska sågverk, förväntas efterfrågan för andra året i följd utvecklas bättre än produktionen. På världens största trävarumarknad, USA, är trävarubristen till och med ännu större. Bland de stora producentländerna är det bara Ryssland som har en klart positiv produktionstrend. Detta bidrar totalt sett till en bra marknad för sågverken, säger Magnus Niklasson.

Från och med nästa år förväntas dock byggaktiviteten i Europa, den enskilt största drivkraften för konsumtion av svenskt trä, att växa i långsammare takt än den europeiska ekonomin i sin helhet.