Stark medlemsökning bakom Sveriges Arkitekters rekryteringar

Fack- och branschorganisation Sveriges Arkitekter stärker sin medlemskommunikation genom två nya rekryteringar. Anders Regnell ska vässa förbundswebben och Fatih Okan ska öka närvaron i sociala medier. Förbundet har en kraftig ökning av antalet medlemmar och behöver nya vägar att kommunicera för att möta dem.
Anders Regnell och Fatih Okan. Foto: Ina Flygare

– Sveriges Arkitekter är det Sacoförbund som ökar antalet yrkesverksamma medlemmar mest – 4,4 procent 2018 – vilket vi naturligtvis är glada åt. Utifrån det måste vi utveckla vårt sätt att kommunicera med medlemmarna. Anders erfarenhet av facklig kommunikation och Fatihs arbete med yngre målgrupper är värdefulla pusselbitar, säger Ariella Nisell, chef för Arkitektur och kommunikation på Sveriges Arkitekter.

Anders Regnell kommer närmast från tjänsten som webbredaktör på PTK. Innan dess har han bland annat varit chefredaktör på fackförbundet DIK:s tidskrift Ping. Fatih Okan har tidigare jobbat på bland annat Unga Klara och Fanzingo.

Förutom medlemskommunikationen prioriterar Sveriges Arkitekter opinionsarbetet med att bredda begreppet arkitektur. De senaste åren har debatten om vad som byggs i Sverige ökat. Från att tidigare ha varit en diskussion som förts inom kåren och av aktionsgrupper i samband med stora bygg- och infrastrukturprojekt är det nu en angelägenhet för inredningsbloggare, lokaltidningar, Facebookgrupper med flera.

Anders Regnell och Fatih Okan. Foto: Ina Flygare
Ariella Nisell. Foto: Peter Phillips

Sveriges Arkitekter är en fack- och branschorganisation för alla arkitekter i Sverige som jobbar med inredning, hus, landskap eller planering. Vi organiserar 13 500 medlemmar, omkring 90 procent av arkitektkåren, och är därigenom en stark röst för professionen. Vi jobbar för att arkitekturen ska kunna ta större plats i samhället och för att förbättra våra medlemmars villkor.