Stark ökning av varuhandeln

Sveriges varuhandel utvecklades starkt under årets tre första kvartal. Jämfört med motsvarande period 2017 ökade varuexporten med 10 procent och varuimporten med 12 procent i värde. Volymmässigt var ökningen knappt hälften så stor. Handeln med tjänster hade en svagare utveckling. Det visar Kommerskollegiums rapport över Sveriges utrikeshandel och direktinvesteringar de tre första kvartalen 2018.

Uppgången av utrikeshandeln med varor var särskilt stark under tredje kvartalet. Exporten av verkstadsvaror ökade då med 12 procent och energivaror med 53 procent i värde. Volymmässigt var ökningen för verkstadsvaror på 8,3 procent och energivaror på drygt 3,4 procent. Skogsvaror, mineralvaror och kemivaror minskade i volym jämfört med tredje kvartalet 2017. Även på importsidan finns stora skillnader mellan volym och värde. Importökningen i värde var närmare 13 procent medan ökningen i volym stannade på 2,1 procent.

I rapporten ägnar Kommerskollegium ett särskilt avsnitt åt pris- och växelkurseffekter på värdet av svensk utrikeshandel. Huvudslutsatsen är att en svagare krona och ökade energivarupriser på världsmarknaden kan förklara en stor del av den svenska handelsutvecklingen, särskilt under tredje kvartalet.

Sveriges tjänstehandel gav under de tre första kvartalen ett positivt netto på 14 miljarder vilket är cirka 22 miljarder mindre än motsvarande period 2017. Minskningen är ett resultat av att tjänsteexporten minskade med 1,4 procent medan tjänsteimporten ökade med 3,6 procent.

Läs hela rapporten här.

För att se utvecklingen av Sveriges handel med ett specifikt land eller region använd Kommerskollegiums handelsstatistikblad: http://statistikblad.kommers.se/

Frågor om Sveriges utrikeshandel med varor och tjänster samt direktinvesteringar under de tre första kvartalen 2018 besvaras av:

Camilla Prawitz, 08-690 48 52 och camilla.prawitz@kommers.se

Petter Stålenheim, 08-690 48 49 och petter.stalenheim@kommers.se

Presstelefon08-690 49 00

Kommerskollegium publicerar frågeunderlag för företag inför brexit29.10.2018 14:32:10 CETPressmeddelande