Svensk Handel

Stark ökning för kläder – fortsatt ner för skor

Dela
Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 4,9 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 4,2 procent under månaden.
Skottdagen bidrog till att ge klädförsäljningen en extra skjuts.
Skottdagen bidrog till att ge klädförsäljningen en extra skjuts.

Butiker och e-handel

Februari 2020

Ackumulerat 2020

Kläder

4,9 %

3,3 %

Skor

-4,2 %

-8,6 %

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Klädhandeln ökade med nästan fem procent under februari, hjälpt av skottdagen som gav en skjuts på 3-4 procent, säger Mikael Sandström som är ordförande för Svensk Handel Stil. Dessvärre hjälpte det inte skohandeln som har det fortsatt tufft med en nedgång på 4,2 procent. Den fysiska skohandeln hade det ännu tuffare med en nedgång på nästan 6 procent.

– Jag tror att mars kommer bli en tuff månad med, bland annat, en negativ kalendereffekt med en fredag-lördag mindre och för skohandeln höga jämförelsetal med nästan 10 procent upp för mars 2019, avslutar Mikael Sandström.

Nyckelord

Kontakter

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Skottdagen bidrog till att ge klädförsäljningen en extra skjuts.
Skottdagen bidrog till att ge klädförsäljningen en extra skjuts.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye