Svensk Dagligvaruhandel

Stark öppning för dagligvaruhandeln 2020 med 5,3 procents tillväxt

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under decenniets första månad jämfört med samma månad 2019. Tillväxten var 5,0 procent i butik och 13,3 procent i e-handeln. Kalendereffekten för månaden uppgår till 1,1 procent så rensat för det var tillväxten 4,1 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under decenniets första månad jämfört med samma månad 2019. Tillväxten var 5,0 procent i butik och 13,3 procent i e-handeln. Kalendereffekten för månaden uppgår till 1,1 procent så rensat för det var tillväxten 4,1 procent.

- Dagligvaruhandeln öppnar året starkt med den högsta kalenderkorrigerade tillväxten sedan april 2019. Tillväxten för e-handeln som upphämtas i butik var hela 30,6 procent, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Svensk Dagligvaruhandels index redovisar för första gången även tillväxten för e-handeln uppdelad på hemleverans och upphämtning i butik som uppgick till 5,8 respektive 30,6 procent.

För ytterligare frågor;

Daniel Liljeberg, Näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel 0709-154499

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel värvar från Centerpartiets EU-kansli6.2.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Svensk Dagligvaruhandel, branschorganisationen för dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige bevakar och arbetar med de för branschen viktiga näringspolitiska frågorna. Nu är det klart att organisationen gör en tung värvning från Centerpartiets EU-kansli i Bryssel. Det är Martin Andersson som kliver in som Näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, när han efter fem år i Bryssel flyttar hem till Sverige.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum