Stark publiksäsong i SHL - närmare 2,5 miljoner arenabesök

Med SM-finalen avslutad har det sista skottet avfyrats i SHL 2018/2019. Säsongen är stängd och det är därför läge att kartlägga publiksiffrorna, som visar på en tydlig ökning av besöksantalet och en total siffra på nästan 2,5 miljoner.

SM-finalen är spelad, Frölunda Indians står som mästare och en lång och innehållsrik hockeysäsong har fått sin definitiva upplösning. En säsong som setts på plats av inte mindre än 2 483 261 åskådare, en ökning på 127 280 från säsongen innan. Tillsammans har publiken kunnat njuta av minnesvärda mål, akrobatiska räddningar och härliga segrar.

SHL-publiken ökade - både totalt och hos åtta klubbar

När SHL satte punkt för grundserien halvvägs in i mars månad var det med det högsta publikantalet på tre års tid. De 364 matcherna hade setts av 2 121 197 åskådare, en siffra som touchade vid 2015/2016 skyhöga notering på 2 127 944. Det var även en ökning på 58 000 arenabesök från säsongen innan.

Bland de 13 lag som spelade i SHL föregående säsong var det även hela åtta som ökade sitt hemmasnitt. Utöver det kan även Timrå IK:s 3932 åskådare nämnas, en siffra som överträffade degraderade Karlskrona HK:s notering på 3557 från säsongen innan.

I toppskiktet av ligans hemmapublik skrev Frölunda Indians historia som första lag på åtta år att visa upp ett snitt på över 10 000. Göteborgslagets framfart var även talande för hela ligans utveckling, då SHL:s totala antal besökare var det högsta på fyra år och näst högsta på åtta.

Frölunda Indians dubbla mästare i SM-slutspelet

Under våren blev som vanligt seriespel till SM-slutspel, men de fina tendenserna på läktaren höll i sig. När lagkapten Joel Lundqvist lyfte Le Mat-pokalen i Globen den 2 maj hade 362 064 åskådare sett slutspelslagen spela. En siffra att jämföra med 292 488 från ett år sedan.

Allra bäst var Frölunda Indians, ja inte bara på isen då. För samtidigt som klubben spelade hem sitt femte SM-guld landade man förstaplatsen i publikligan sett till hemmamatcher.

Färjestad BKs målskörd imponerade - på nytt

SHL handlade så klart inte enbart om det som hände på läktarna och vid arenornas entréportar. Det gjordes även mål - väldigt många mål. Närmare bestämt 1888 stycken fördelat på 364 spelade ligamatcher.

Det lag som målmässigt visat upp allra bäst offensivlusta har varit Färjestad BK - för andra året i följd dessutom. Precis som i SHL 2017/2018 slog sig värmlänningarna in i topp av målligan. 174 mål föregående år följdes upp av fina 165 fullträffar denna säsong, en notering som ger Färjestad BK förstaplatsen på nytt.

I SM-slutspelet var det däremot, som med mycket annat, Frölunda Indians som återfanns högst upp i tabellen. Göteborgarna skickade på sina 16 matcher 63 puckar i nätmaskorna, med finalmotståndet Djurgården Hockey närmast bakom med 55 mål.

Hela SM-slutspelet 2019 blev även en målmässig succé. Sammanlagt spelades det 45 matcher, från åttondelsfinal och fram till final, vilket innebar en ökning på fyra matcher från föregående vår. Målskörden följde med i samma riktning och 213 mål från 2018 förvandlades nu till 256. Siffror som inte bara betyder att SM-slutspelet 2019 bjöd på mer mål, utan även på ett ökat snitt i form av 5,7 mål per match.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2019/2020 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL och Svenska Ishockeyförbundet överens om ekonomisk ersättning för Damkronorna23.8.2019 08:59:00 CESTPressmeddelande

Idag har SHL och Svenska Ishockeyförbundet kommit överens om att fortsatt stärka förutsättningarna för spelarna i Damkronorna och svensk elitdamishockey. SHL:s styrelse har beslutat att säkerställa en ekonomisk ersättning för förlorad arbetsförtjänst i samband med landslagsuppdrag för Damkronorna med ett årligt belopp om max 400 000 kronor i tre år. Och att Svenska Ishockeyförbundet satsar de återstående pengarna från säsongen 2018/2019 på elitutvecklingen i svensk damishockey.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2019/2019.8.2019 14:23:55 CESTPressinbjudan

Datum: tisdagen den 10 september. Tid: 09.00-14.00. Plats: Quality Hotel Globe, Stockholm. 9:00 Registrering och kaffe. 9:30 Programmet på scenen börjar. Moderator Björn Oldeen, C More. - Säsongen 2019/20, läget i lagen. - Regelgenomgång med Tomas Thorsbrink, domarchef SHL. - Spelarnas säkerhet med Johan Hemlin, sportchef/vVD SHL, och Projekt nollvision hjärnskakningar, Morgan Johansson projektledare. Ca 11:30 Klubbrepresentanterna finns tillgängliga i foajén för intervjuer samt mingellunch. Tränarfotografering. 14:00 Slut. På plats under dagen är huvudtränare, lagkapten samt ytterligare spelare från varje klubb samt representanter från SHL. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer. Anmälan Sista anmälningsdag är den 2 september och anmälan görs här https://www.shl.se/upptaktstraff-2019-2020 Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Alba, projektledare PR & kommunikation SHL, 073-0651