Stark sommaråterhämtning för Västsveriges besöksnäring

Den västsvenska besöksnäringen har påbörjat den stora återhämtningen efter nästan ett och ett halvt år präglat av pandemin. SCB:s inkvarteringsstatistik för sommaren 2021 visar att antalet sammanlagda gästnätter under juni, juli och augusti på hotell, stugbyar och vandrarhem totalt sett ökade med 59,4 procent jämfört med pandemisommaren 2020.

Allra mest positivt är läget på hotellen, stugbyarna och vandrarhemmen i Bohuslän, Dalsland och Skaraborg. De kan till och med se tillbaka på en augustimånad som är den bästa någonsin när det kommer till gästnätter. Skaraborg och delområdet Göta kanal har till och med fler gästnätter över hela sommaren jämfört med sommaren 2019, som ju var den sista innan pandemin.

— Naturturismen har ökat ordentligt under pandemin, vilket så klart återspeglas i statistiken, där samtliga delregioner utanför Göteborg visar upp bättre siffror än 2020, och till och med i enstaka fall når fler gästnätter än under sommaren 2019. Västsvensk besöksnäring är verkligen på väg tillbaka igen, säger Marie Linde, vice vd Turistrådet Västsverige.

Göteborgs beläggning åt rätt håll

Ett normalår före pandemin stod Göteborgsregionen för 65 procent av gästnätterna på västsvenska hotell, stugbyar och vandrarhem. 2019 hade Göteborg en sommarbeläggning på 77 procent - en siffra som halverades till 38 procent 2020. 2021 har beläggningen återhämtat sig upp till 56 procent.

— Dessa siffror följer den trend vi har kunnat se under det senaste året: Det är tydligt att regioner med stora städer har drabbats hårdast under pandemin – för Göteborgs del påverkar det så klart att Liseberg endast varit öppet med begränsad kapacitet samt att alla större evenemang som Gothia Cup och Ullevikonserterna har ställts in även i år. Men återhämtningen från 38 till 56 procent lovar gott inför 2022, säger Marie Linde.

Tyskar vill ut i naturen

Turistrådet Västsverige har under sommaren genomfört en undersökning runtom i regionen, där omkring 1 600 turister har intervjuats. Bland de intervjuade är det ett par saker som sticker ut: Dels att svenskarna har spenderat klart mer pengar än vid tidigare mätningar (1130 kr/dygn och övernattande gäst, en ökning med 40 procent), men dels också att 22 procent av de intervjuade slumpmässigt utvalda personerna var utländska turister. Antalet tyska besökare i undersökningen är till och med fler än de norska – som ju på grund av hårda karantänsregler stannat hemma i stor utsträckning.

Läs hela gästnattsrapporten från Turistrådet Västsverige gällande juni, juli och augusti här

Pressinbjudan: Årsmöte för Ett enat Bohuslän 8 mars7.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

På fredag den 8 mars är det dags för årsmöte inom Ett enat Bohuslän, en samverkan mellan kommuner, turistorganisationer och besöksnäringsföretag. På Ulkeröds Gård i Hedekas träffas kommunstyrelseordföranden, oppositionsråd, kommunchefer och turistchefer från samtliga kommuner i Bohuslän samt representanter för besöksnäringen och Turistrådet Västsverige. Media hälsas välkomna under hela eller delar av mötet.