Stark start på hösten för dagligvaruhandeln

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,3 procent under september 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 4,2 procent.

Under september återgick vi till en coronaanpassad vardag efter sommaren. Tillväxten i dagligvaruhandeln är fortsatt stark i och med att restaurangbesök förblir hemmamiddag och utelunch förblir hemmalunch även fortsättningsvis, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

E-handelsaktiviteten i september var fortsatt mycket hög. E-handelsförsäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 75,5 procent. Hemleverans ökade med 43,3 procent och upphämtning i butik med 141,9 procent.

- Den mycket kraftiga utvecklingen i e-handelsförsäljningen fortsatte i september och framförallt upphämtning i butik har blivit en lösning för många som inte vill gå in i butiker just nu, säger Karin Brynell

Den totala försäljningsutvecklingen för Q3 2020 blev 5,8 procent. Fysisk butik 3,6 procent och e-handeln 100,9 procent.

Kalendereffekten för september uppgår till 0,5 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 5,8 procent.

Dagligvaruindex för oktober publiceras 17 november.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09

ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl startar gemensamt influencersamarbete för att inspirera befolkningen att följa myndigheternas råd om att handla ensam26.3.2021 13:48:24 CET | Pressmeddelande

Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencers som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida "Goda.grejer" Lund.

Dagligvaruförsäljningen i november gick i e-handelns tecken15.12.2020 06:15:00 CET | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Månadens utropstecken var e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.