Stark svensk trupp till sprint-VM i Danmark

Sverige skickar en trupp med stora medaljambitioner till sprint-VM i orientering som avgörs i Danmark 26-30 juni. Truppen består av sex damer och sju herrar och innehåller tre VM-debutanter.
Sveriges trupp till sprint-VM i Danmark består av sex damer och sju herrar. Foto: Svenska Orienteringsförbundet.

Världscupen i Borås gav stora framgångar för Sverige och gav därmed förbundskaptenerna Kalle Dalin och Anneli Östberg en tuff uppgift att plocka ut de aktiva som ska representera Sverige vid det första rena VM-tävlingarna i sprint, som avgörs i danska Kolding, Fredericia och Vejle 26-30 juni.

Den svenska truppen är till stora delar rutinerad och välmeriterad men innehåller också tre VM-debutanter, som i Borås visade att de skulle ha en plats i truppen: Emma Bjessmo, August Mollén och Jonatan Gustafsson.

– Truppen är jättestark och vi ser verkligen fram emot det här mästerskapet. Vi har gott om medaljchanser på alla distanser, säger Kalle Dalin.

– Är man med i det här svenska laget så är man en medaljkandidat, fortsätter Dalin.

De uttagna löparna har individuella upplägg men många av dem åker till Danmark och deltar på gemensamma träningar med danska och finska laget på fredag lördag. På söndag deltar man i danska mästerskapen i sprint och på även deras mästerskapsstafett på måndag.

Två av Sveriges största medaljhopp väljer höghöjdsuppladdning i Schweiz inför mästerskapet. Det handlar om Tove Alexandersson och Hanna Lundberg.

– Efter vår pre camp så åker Tove och Hanna på hög höjd och kommer sedan tillbaka runt en vecka innan mästerskapet, berättar Dalin.

SVT sänder från VM-tävlingarna i Danmark.

VM-programmet

Söndag 26 juni
Sprintstafett

Tisdag 28 juni