Stark tillväxt för dagligvaruhandeln 2020
Försäljningen i dagligvaruhandeln växte med 7,6 procent under 2020 jämfört med 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Den fysiska försäljningen i butik ökade med 5,2 procent och e-handelsförsäljningen med 94,5 procent.
Den starka tillväxten i e-handeln resulterade i att e-handelsandelen av den totala dagligvaruförsäljningen nådde 6,5 procent i december 2020, vilket kan jämföras med 3,2 procent i januari 2020.
- 2020 får summeras som ett starkt år för dagligvaruhandeln, även om många enskilda butiker har haft det tufft när gränser stängt och färre människor besökt stadskärnorna. E-handeln med livsmedel har under året nått helt nya nivåer och årets tillväxtmotor var e-handel med upphämtning i butik, summerar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Under det fjärde kvartalet växte den totala försäljningen med 7,5 procent. Den fysiska butiksförsäljningen växte med 3,8 procent och e-handeln med 135,6 procent.
Under årets sista månad uppgick den totala försäljningsutvecklingen till 7,6 procent, jämfört med december 2019. Försäljningen i fysisk butik växte med 3,1 procent och e-handeln med 191,6 procent. Upphämtning i butik växte i december med hela 348,7 procent.
- Starka tillväxtsiffror och en e-handelsandel som nådde 6,5 procent visar att e-handeln med julmat slog igenom 2020, vilket berodde på en kombination av aktörernas satsningar på ökad kapacitet i e-handeln och kundernas vilja att undvika trängsel i butikerna inför jul, kommenterar Karin Brynell.
Kalendereffekten för december uppgår till 1,3 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,3 procent.
Dagligvaruindex för januari publiceras 18 februari.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09
Nyckelord
Kontakter
Anna Fager PerssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seKarin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum