Svensk Dagligvaruhandel

Stark tillväxt för dagligvaruhandeln i november

Dela
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,0 procent under november 2019 jämfört med samma månad föregående år. Butiksförsäljningen ökade med 3,7 procent och e-handeln med 16,2 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,0 procent under november 2019 jämfört med samma månad föregående år. Butiksförsäljningen ökade med 3,7 procent och e-handeln med 16,2 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

- Butikshandeln hade i november högre tillväxt än vanligt medan e-handeln haft något lägre tillväxt än vanligt de två senaste månaderna. Tillväxten i dagligvaruhandeln höll i november i stort sett samma takt som inflationen och befolkningsutvecklingen, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Den ackumulerade tillväxten under 2019 (jan-nov) uppgår till 3,2 procent, 2,8 procent i butikshandeln och 21,8 procent i e-handeln.

Under november månad bedöms kalendereffekten vara noll. Jämfört med november 2018 förlorades en torsdag medan det tillkom en extra lördag.

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye