Stark tillväxt i dagligvaruhandeln i juli

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,5 procent under juli 2019 jämfört med samma månad föregående år, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Butiksförsäljning ökade med 3,2 procent och e-handeln med hela 33,4 procent under månaden.

- Dagligvaruhandeln har gått starkt under juli men vi ser nog också en effekt av ökade priser på en rad livsmedel, vilket även framgick av SCB:s inflationssiffror för månaden, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Under de senaste tolv månaderna har den totala försäljningen ökat med 2,6 procent. Butikshandeln med 2,2 procent och e-handeln med 22,7 procent.

- Ungefär hälften av de livsmedel som säljs är importerade och inom vissa kategorier är importen dominerande. En försvagning av den svenska kronan får därför ett tydligt genomslag på priserna på varor som hushållen köper, säger Daniel Liljeberg.

En positiv kalendereffekt bedöms ha bidragit med 0,2 procentenheter under juli månad.

Daniel Liljeberg, Näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel 0709-154499

Anamma Formbar Färs från Orkla Foods är Årets Dagligvara 2019.10.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Igår utsåg dagligvarubranschen Anamma Formbar Färs från Orkla Foods till Årets Dagligvara 2019. Anamma Formbar Färs är en vegansk färs av sojaprotein som nått goda försäljningsframgångar i dagligvaruhandeln sedan den lanserades under 2018. – Anamma Formbar Färs är ett tydligt bevis på hur bra det kan bli när ett större livsmedelsföretag tar vegotrenden på allvar och innoverar i takt med konsumenternas behov och efterfrågan, säger juryns ordförande Karin Brynell. Läs mer om juryns motivering och hur Anamma Formbar Färs klarade kriterierna på www.aretsdagligvara.se Förutom utmärkelsen får Orkla Foods reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK i någon av sponsorn Nent Groups radiokanaler. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren en prischeck på 400 000 SEK att använda till deras tjänster. För ytterligare kontakt; Karin Brynell, ordförande i juryn för Årets Dagligvara, 0709-758085 Anna Jönsson, pressansvarig Årets Dagligvara, 0709- 803209 OM PRISET ÅRETS DAGLIGVARA Syftet med År

En läsk, en alkoholfri öl och en formbar vegofärs – de nominerade till Årets Dagligvara 2019 är klara!11.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart vilka produkter som nominerats till det ärofyllda priset Årets Dagligvara. I år är det den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Spendrups Bryggeri, Anamma Formbar Färs från Orkla Foods och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg Sverige som tävlar om utmärkelsen. Den slutliga vinnaren utses av branschen den 9 oktober på branschträffen Fast Moving.