Stark utveckling för medarbetarägda byrånätverket People People People

När Bonnier beslutade sig för att sälja sitt byrånätverk så gick 17 managers som jobbar i verksamheten ihop och köpte tillbaka hela koncernen. Detta skedde i september 2020 och man bytte då också namn på nätverket till People People People.

Därefter har det hänt massor. Bl a förvärv av Post (kreativ hybridbyrå), startat Gabardin (videoproduktion) och Fuze (PR).

Nätverket består nu av:

Spoon, Oh My, KIT, The Domain Was Taken, Trickle, Sigmar, Spoon Marketing Tech, Spoon Inhouse, Post, Gabardin, och Fuze.

Anders Ribba, koncernchef People People People; - När vi summerar pandemiåret 2020 så ser vi att vi gjort det väldigt bra. Året kan delas upp i ett tydligt före och efter 1 september. Första delen påverkades på vissa håll av Corona-pandemin och förberedelser för återköpet. Efter 1 september har vi gasat på med ny energi och fått bättre fart på tillväxt och lönsamhet samt startat nya verksamheter och gjort förvärv.

Vi omsätter ca 330 MSEK och en EBITA på 13 MSEK. Han fortsätter, - Och tittar vi på perioden från september till slutet av året, dvs när vi tog över som ägare så har vi bara under denna period gjort en EBITA på 17 MSEK.

Under 2020 har framförallt Trickle och Oh My tillsammans med Spoon Norge visat stark tillväxt och resultat. - Vi har också gjort vissa större engångsåtgärder i framförallt Spoon I Sverige, bl a nedskrivning av bolagets kvarvarande förvärvsgoodwill om 14,3 Mkr, omstrukturering av ekonomihantering (outsourcing) mm. Detta är engångshändelser som gör att årets resultat ej är direkt jämförbart med tidigare år. Spoon Sverige har också haft större Coronapåverkan och mera permitteringar och uppsägningar.

Med dessa omstruktureringar i vissa verksamheter har vi rustat oss inför 2021 och vi ser redan väldigt fina resultat av detta vilket vi började se redan under hösten 2020. Första halvåret 2021 är fortsatt positiv trend och vi har diskussioner med fler som gärna vill ansluta sig till nätverket och kikar på nya verksamhetsgrenar – samtidigt som vi accelererar de vi har och har startat.

Siffror 2020 (2019 inom parentes):

Omsättning: 330 MSEK (361 MSEK)

Byråintäkt: 250 MSEK (250 MSEK)

EBITA: 13 MSEK (20 MSEK)

Följ People People People