Starka krav på S i LO:s valplattform

Ett konkret mål för full sysselsättning, rejäla offentliga investeringar och stärkt vård och omsorg. Det är några av LO:s krav på S inför valrörelsen. LO presenterar samtidigt sin rekordstora valsatsning. Större resurser än någonsin läggs på en stark socialdemokrati.
LO:s ordförande Susanna Gideonsson.

I valplattformen prioriteras frågor som gynnar LO-förbundens drygt 1,4 miljoner medlemmar. En väljargrupp som kan avgöra valet.

– Vi kräver stärkt vård och omsorg. Stopp för nedskärningar och slimmad bemanning. Välfärden ska finnas där när man behöver det. Över hela landet. Det handlar om trygghet för vanligt folk. Det gör också frågan om brott. Det är dags för storstädning på arbetsmarknaden och tuffa tag mot brottsligheten, säger Susanna Gideonsson, ordförande för LO.

LO fortsätter också att ta strid för höjd pension och uppmanar Socialdemokraterna att göra detta till en tydlig valfråga. LO uppmanar S att syna de borgerliga partierna och lägga fram förslag på mer pengar in i pensionssystemet.

– De som går i pension ska ha minst 72 procent av lönen. För en vanlig LO-medlem handlar det om tusenlappar extra i plånboken. Inte hundralappar. Vi accepterar heller inte att pensionsåldern höjs förrän vi får rejäla förbättringar av vanligt folks arbetsmiljö och trygghet på jobbet, säger Susanna Gideonsson.

Under onsdagen genomförs LO:s valupptakt med framträdanden av bland annat Magdalena Andersson.

– Vi är stolta över att vara öppna och tydliga med vårt ställningstagande. Sveriges arbetare behöver en stark socialdemokrati som inte tvingas huka för högerns hot, säger Susanna Gideonsson.

Mer information: LO:s pressjour 08-796 25 26

Krav ur valplattformen.

• Öka statsbidragen till välfärden. Satsa på personalen genom hållbara scheman, ökat inflytande och möjlighet att utveckla och använda sin kompetens.
  • Stärk vården och omsorgen. Ge hela landet lika tillgång till god sjukvård och bra äldreomsorg. Sätt stopp för vinstintressena och möjligheten att köpa sig före i kön genom privata sjukvårdsförsäkringar.
  • Stärk a-kassan och reparera sjukförsäkringen. Höj taket i a-kassan och låt det följa löneutvecklingen. Ersättningsnivån ska vara minst 80 procent. Den orimliga prövningen av sjukas arbetsförmåga mot en låtsasarbetsmarknad ska bort. Karensavdraget avskaffas för gott.
  • Ordning och reda på arbetsmarknaden. Myndigheterna ska veta vilka som bor och arbetar i Sverige. Skärpt identitetskontroll. Svenskt arbetstillstånd ska krävas från första dagen.
  • Straffen mot arbetslivskriminalitet måste göras så kraftiga att de är avskräckande och att brotten prioriteras av polisen. Stärk samverkan mellan berörda myndigheter och slopa sekretessen dem emellan.
  • Stärk skyddet för anställda mot hot och våld. Höj straffet för de som utsätter anställda för brott. Stoppa farligt ensamarbete, en grogrund för såväl sexuella trakasserier som våld.
  • Strama upp reglerna för arbetskraftsinvandring. Arbetskraftsinvandring ska begränsas till bristyrken och bara omfatta heltidsjobb.
  • Höj kapitalskatterna och inför en rättviseskatt på årsinkomster över en miljon. Inför ett förvärvsavdrag för vanligt folk.

Om kampanjen

• LO satsar 30 miljoner för att S ska vinna valet. Detta är den största satsningen någonsin.
  • LO ska överträffa målet om en halv miljon samtal till LO-förbundens medlemmar som gjordes 2018.
  • LO genomför den största utbildningsinsatsen på flera år - utbildningar i hela Sverige för tusentals medlemmar i LO-förbunden med fokus på valet
  • Med utbildningsinsatsen inkluderat blir LO:s valrörelse mer omfattande än den historiska satsning som gjordes 2018, då LO:s mobilisering på sluttampen hämtade upp flera procents stöd för S.

LO:s ordförande Susanna Gideonsson.