Starka minnen för Johan Kristoffersson inför Riga

Rallycross-VM återvänder kommande helg till Riga, platsen där lyckan var total för Johan Kristoffersson och smärtan brutal för Petter Solberg. Förra årets tävling i Lettland innebar himmel och helvete för PSRX Volkswagen Sweden när Kristoffersson säkrade sin VM-titel samtidigt som Solberg var på väg till sjukhus.
Seger i Riga skulle betyda åttonde segern för året för Johan – nytt rekord.

- Vi minns alla Petters olycka förra året. Det var verkligen inte någon skön känsla att veta att min teamkamrat och kompis var skadad, säger Johan.
Samtidigt upplevde värmlänningen, i stark kontrast, sin största stund i idrottskarriären när han vann finalen och säkrade VM-guldet.
- Det är inte varje dag man vinner FIA World Rallycross Championship och jag kommer aldrig att glömma den där söndagseftermiddagen i Riga förra året. Det minnet får mig att se fram mot det här racet ännu mer. Det var ett väldigt speciellt ögonblick och att få återvända till den depån kommer att locka fram alla känslor igen.

Men den som tror att Kristoffersson lever på gamla meriter och nostalgi får tänka om. Fullt fokus gäller som vanligt, med en ny VM-titel i sikte.
- Så fort jag kommer in i bilen är de tankarna borta. Det är alltid nästa sväng och nästa race som gäller. Jag har ett jobb att göra. Mästerskapet ser bra ut, men inget är klart än. Och naturligtvis är det viktigt för mig och Petter att köra bra och samla poäng till PSRX Volkswagen Sweden.
Med två Polo R Supercar i topptrim är förutsättningarna goda.
- Normalt sett är Riga ett fint ställe att tävla på. Vi körde ett test mitt under säsongen där och har därför stor kunskap om vilken set-up vi behöver för en bana med riktigt bra grepp. Och vi har förstås bra självförtroende efter tävlingen i Frankrike, säger Kristoffersson, som har chans på sin åttonde seger för säsongen, vilket i så fall skulle innebära nytt rekord i VM-sammanhang.

För Petter Solberg fortsätter jakten på den första segern för säsongen, men för honom är det en triumf i sig att komma till start. Solberg har bestämt sig för att öppet berätta om de problem som har besvärat honom det senaste året, och då handlar det inte enbart om sviterna efter kraschen i Riga.
- För ett tag sedan började jag bli riktigt trött. När jag nu ser tillbaka på det så blev det värre och värre, men jag la inte märke till det först, berättar Petter och fortsätter:
- Sedan kom olyckan i Riga och jag har faktiskt en hel del att tacka det som hände där. Jag blev då röntgad och bilderna visade att jag hade ett fel på ena lungan. Den här åkomman har ett väldigt långt namn, men för att förklara det enkelt, så producerar jag för mycket järn.
Sedan dess har han fått mediciner, men innan doseringen blev rätt så uppstod nya problem, bland annat synsvårigheter.
- Ska jag vara ärlig så har jag varit riktigt rädd stundtals. Jag visste inte vad som hände eller varför. Under tävlingarna har adrenalinet hjälpt mig att orka, men efteråt har jag blivit riktigt trött.
Den som varit observant har kunnat lägga märke till att Petter har hållit sig borta från en hel del av den medieuppmärksamhet som vanligtvis omger honom. Nu är saker och ting på väg att falla på rätt plats igen.
- Efter racet i Sverige började det vända åt rätt håll. Och sedan dess har det fortsatt att bli bättre. Jag känner att jag är mer av mitt vanliga jag och att orken återvänder.

Trots sviterna efter kraschen och problemen med sjukdomen ligger Petter trea i mästerskapet, en prestation som imponerar på chefen och frun, Pernilla Solberg.
- Jag har känt den här killen länge. Jag har sett honom vinna rallyn, race och världsmästerskap, men den kraftansträngning han har lagt ner för att ta sig tillbaka till den där bilen gör mig riktigt stolt att kalla honom min make, säger teamchefen i PSRX Volkswagen Sweden.
Någon särskild oro att återvända till platsen för den svåra kraschen känner hon inte.
- Det är en racingbana. Det som hände med Petter var en ren olycka där han verkligen hade otur. Han är den förste att medge att det hör till spelets regler.

Förarfakta

Johan Kristoffersson (Sve)
VM-starter: 48
VM-segrar: 16
VM-titlar: 1

Petter Solberg (Nor)
VM-starter: 57
VM-segrar: 10
VM-titlar: 2

Fakta World RX Lettland

Förra årets vinnare: Johan Kristoffersson
Snabbaste varv: Ken Block, 2018, 45,831 sek
Banlängd: 1 294 m
Asfalt/grus: 60%-40%

Seger i Riga skulle betyda åttonde segern för året för Johan – nytt rekord.
Den trefaldige världsmästaren har tagit sig genom en tuff tid – men har kämpat sig tillbaka.
Petter behövde lappas ihop inför sin hjälteinsats i Tyskland förra året.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.