Starka siffror för SHL-klubben Brynäs IF:s sociala hållbarhetsverksamhet

Ett av huvudområdena för Brynäs IF:s sociala verksamhet En bra start är skolbesök. Nu har både elever och lärare utvärderat verksamhetsåret 2019/20 – och svaren visar att En bra starts närvaro för med sig flera positiva och glädjande effekter.

Bild från firandet av Barnkonventionen i Monitor ERP Arena under hösten 2019. Foto: Brynäs IF/En bra start - fri att använda för press

Under En bra starts verksamhetsområde Kompis besöker vi årligen en mängd skolor, klasser, elever och lärare under det vi kallar ”skolbesök”.

Under verksamhetsåret 2019/20 har vi varit på tre orter (Gävle, Hofors, Östhammar), 26 olika skolor, besökt 129 olika klasser och mött totalt 3 623 skolelever vid minst ett tillfälle. Många av dem har vi träffat flera gånger.

I Gävle har En bra start träffat 91 procent av samtliga elever i årskurs 4-6.

Syftet med En bra starts skolbesök är att som extern aktör bekräfta och komplettera det som skolan förmedlar och arbetar med varje dag, och på så sätt förstärka budskapet.

Skolbesöken sker dels genom att En bra starts aktivitetsansvariga Kristian Nervik Nilsen och Alexander Corpeno Bäcklin håller så kallade ”kompissnack” – och dels genom att såväl herr- som damspelare från Brynäs IF kommer på besök. Kompissnacken är en form av interagerande föreläsning med värderingsövningar och samtal om kompisskap – medan spelarbesöken utgår från att vi kompletterar skolor och fritidsverksamheter med vuxna förebilder på olika sätt.

Spelarnas uppdrag under sina besök är att uppmuntra eleverna till läxläsning, inspirera till rörelse och fysisk aktivitet på skolområdet och att finnas där som vuxna förebilder för vardagliga samtal med barnen.

Målet med skolbesöken är att bidra till att stärka gemenskapen mellan barn, skapa en trygg skolmiljö, verka för att barn rör på sig och är aktiva samt att öka barnens motivation att lära.

I enlighet med Brynäs IF:s partnerskap med UNICEF bygger skolbesöken precis som hela En bra starts verksamhet på Barnkonventionen. Skolbesöken vilar på följande artiklar i Barnkonventionen:

Artikel 3: Utgå från barnets bästa

Artikel 12: Åsiktsfrihet och rätten att bli hörd

Artikel 28: Rätt till utbildning

Artikel 31: Rätt till lek, vila och fritid

Skolåret 2019/20 har precis avslutats och därmed satt punkt för säsongens skolbesök. Innan eleverna gick på sommarlov fick de tillsammans med sina lärare utvärdera effekten av En bra starts närvaro.

Svaren visar att både elever och lärare anser att En bra start-besöken för med sig positiva effekter.

Utvärderingsenkäten bygger på svar från elever i årskurs 5 och 6, samt lärare på de skolor En bra start besöker

Elever.

90% anser att det är värdefullt att En bra start kommer till klassen för att ha skolbesöksföreläsningen ”Kompissnack”

72% anser att Kompissnack har hjälpt dem bli en bättre kompis mot andra.

65% anser att Kompissnack har hjälpt dem bli en bättre kompis mot sig själva

64% anser att Kompissnack har hjälpt dem bli en bättre kompis mot miljön

90% anser att de har lärt sig mer om Barnkonventionen och sina rättigheter genom En bra starts Kompissnack

Lärare.

100%  anser att det är bra att En bra start kommer till deras klasser för att ha kompissnack

85% anser att kompissnack ger ett positivt avtryck hos eleverna

100% anser att kompissnack har en positiv påverkan på miljön i klassrummet

95% anser att kompissnack har en positiv på verkan på miljön på rasterna

95% anser att kompissnack fungerar långsiktigt socialt förebyggande

50% använder sig av specifika verktyg eller metoder från kompissnack som underlättar i den dagliga verksamheten

En bra start och all dess verksamhet möjliggörs tack vare våra partners på föreningens två högsta nivåer av partnerskap: Huvudpartners samt officiella partners.

På huvudnivå är det Länsförsäkringar Gävleborg, Gävle kommun, Sandvik Coromant, Bilbolaget och Bauer.

På officiell nivå är det BillerudKorsnäs, Gävle Energi, Intersport, Clockwork och Gevalia.

Pernilla Dalborg är verksamhetschef för En bra start och gläds åt siffrorna från utvärderingen av skolbesöken under verksamhetsåret.

— Skolbesöken är en stor och viktig del av En bra starts DNA och ett fundamentalt incitament i varför våra partners investerar i vår verksamhet. Därför är det ett både roligt och viktigt kvitto på att vår närvaro är uppskattad av både elever och lärare. Än viktigare att den också för med sig positiva effekter och sätter ett avtryck genom att fungera som just den kompletterande samhällskraft vi har som uttalat mål att vara. Vi vill i samband med att de här siffrorna presenteras tacka samtliga våra fantastiska partners och övriga samarbetsaktörer, inte minst alla grundskolor i detta fall och än en gång understryka att det är tack vare deras insats som vi har möjlighet att verka för att ge barn och unga en bra start i livet.

Fördjupande fakta

Antal orter En bra start haft skolbesök på: 3

Skolor: 26

Klasser: 129

Skolelever: 3 623

Gävle

Lilla Sätra | Klass 4A, 4B, 4C, 4D, 5A, 5B, 5C

Stigslund skola | Klass 4A, 4B, 5A, 5B, 6A, 6B

Ytterharnäs | Årskurs 4, 5, 6

Solängen skolan | Klass 4A, 4B, 4C, 5A, 5B, 5C, 6A, 6B, 6C

Vikingaskolan | Klass 3A, 3B, 3C, 4A, 4B, 4C, 5A, 5B, 5C

Ahlborga | Årskurs 3

Strömsbro skola | Klas 4A, 4B, 4C, 5A, 5B, 6A, 6B

Engelska skolan | Klass 4A, 4B, 4C, 4D, 4E, 4F, 5A, 5B, 5C, 5D, 5E, 5F, 6A, 6B, 6C, 6D, 6E, 6F

Lillhagen | Klass 4A, 4B

Nya kastet skola | Årskurs 3, 4, 5, 6

Andersbergskolan | Årskurs 5, klass 6B och 6C

Fridhemskolan | Klass 4A, 4B, 5A, 5B

Milboskolan | Klass 4A, 4B, 4C, 5A, 5B, samt årskurs 6

Gefle Montessori | Årskurs 4, 5, 6

Hagaström | Klass 4A, 4B, 5A, 5B

Sörby skolan | Klass 4A, 4B, 4C, 5A, 5B, 6A, 6B

Hedesunda skola | Klass 4A, 5A, 6A

Prolympia | Årskurs 4, 5, 6, 7, 8, 9

Nynäs | Årskurs 8

Ludvigsberg | Klass 6A, 6B, 6C, 5A, 5B, 5C

Sjöängskolan | Årskurs 5

Östhammar

Kristinelundskolan | Årskurs 4, 5, 6

Öregrund | Årskurs 4, 5, 6

Hofors

Lillåskolan | Årskurs 4, 5, 6

Solberga skolan | Årskurs 3, 4, 5, 6

Värnaskolan | Årskurs 4

Så hjälper Brynäs IF och En bra start till i samhällsfrågor under Coronakrisen2.4.2020 08:01:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen utmanar samhället – och behöver samverkan för att hjälpa till med de situationer som uppstår. Brynäs IF och En bra start samt partners kommer därför arbeta tillsammans med Matakuten och Gävle kommun. — Vår strategi blir att hjälpa och förstärka andra etablerade samhällsaktörer i det de gör, säger Johan Cahling, Brynäs IF:s direktör för varumärke och hållbarhet.