Starkare, snabbare, smidigare: nya Macan Turbo med 440 hk

Starkare, snabbare, smidigare: nya Macan Turbo med 440 hk.

Nya Macan Turbo är från och med nu toppmodellen i Porsches kompakta SUV-serie. Med 324 kW (440 hk) ger den nya sex-cylindriga biturbomotorn på 2,9 liter, i den grundligt uppdaterade toppmodellen, tio procent högre effekt trots 20 procent mindre cylindervolym än i föregångaren. Sprinten från 0 till 100 km/h nås, med tillvalet Sport Chrono, på 4,3 sekunder, tre tiondelar snabbare än tidigare.

Toppfarten är 270 km/h (plus fyra km/h). Också bromsförmågan har förbättrats: nya Macan Turbo levereras som standard med det kraftfulla bromssystemet Porsche Surface Coated Brake (PSCB) som en del av det optimerade chassit.

Utvändigt har Macan Turbo design-detaljerna från den reviderade modellgenerationen. Men den nya toppmodellen skiljer sig också ut sig med egna kännetecken som den turbospecifika främre spoilern och den fasta takspoilern i dubbelvinge-design. Både förare och passagerare kan glädjas åt Macans uppgraderade interiör, inklusive adaptiva 18-vägs sportstolar och BOSE® Surround Sound-System.

Biturbomotor med Central Turbo Layout

2,9-litersmotorn i nya Porsche Macan Turbo, som redan används i Cayenne- och Panamera-modeller, är av senaste generationen med så kallad Central Turbo Layout. De två avgasdrivna turboaggregaten har placerats inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det kylda grenröret är integrerat i topplocket, vilket möjliggör en högeffektiv förbränning. De korta avstånden för avgaserna mellan förbränningsrummen och turboaggregaten möjliggör en snabb effektökning och mycket snabbt gasrespons. Motorn ger 29 kW (40 hk) mer än den 3,6 liter stora sexcylindriga turbomotorn i den tidigare modellen och det maximala vridmomentet är 550 Nm mellan 1 800 och 5 600 v/min. Kraftöverföringen sköts av den sjuväxlade PDK-lådan och Porsche Traction Management (PTM) fyrhjulsdrift. Bränsleförbrukningen enligt NEDC är 9,8l /100 km.

Optimerat chassi med Porsche Surface Coated Brake

För att matcha de utmärkta köregenskaperna är nya Macan Turbo som standard utrustad med Porsche Surface Coated Brake (PSCB). Dessa innovativa bromsar, exklusiva för Porsche, har ett volframkarbidskikt på bromsskivorna vilket gersnabbare respons, mindre slitage och upp till 90 procent mindre bromsdamm jämfört med konventionella gjutjärnsbromsar. Kännetecknande för PSCB, som nu också finns som tillval till alla Macan-modeller, är de högblanka bromsskivorna och de vitlackerade bromsoken.

För ytterligare skärpa köregenskaperna finns som tillval höj- och sänkbar luftfjädring med optimerade kolvar och nya stötdämpare, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) och Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). De nya 20 tum höga Macan Turbo-fälgarna är standard.

Ny front och fast takspoiler

Nya Macan Turbo markerar sin position som toppmodell med den exklusiva främre spoilern med tre stora luftintag och högt monterade ljus i spoilern samt huvudstrålkastarna med LED-ljus inklusive Porsche Dynamic Light System (PDLS). Från sidan skiljer den här toppmodellen ut sig med 20 tum stora Macan Turbo-fälgar, Sport Design sidokjolar och Sport Design ytterbackspeglar lackerade i bilensfärg. Den specialutvecklade fasta takspoilern i dubbelvinge-design är typisk för Turbo-modellen. Sportavgassystem, som är standard, känns igen på de unika dubbla silverfärgade slutrören.

18-vägs sportstolar och surroundljudssystem som standard

Som den nya toppmodellen i modellserien erbjuder Macan Turbo extra högkvalitativ utrustning. Adaptiva sportstolar med mjuk skinnklädsel och elektrisk 18-vägsjustering samt minnespaket är standard. Känslan av hög kvalitet förstärks av innertak i Alcantara och interiörpaketet i borstad aluminium.

Porsche Communication Management (PCM) med 10,9 tums full HD-pekskärm är helt nätverksansluten som standard och kopplad till ett BOSE® Surround Sound-Systemmed 14 högtalare och en total effekt på 665 watt. Detinkluderar online navigation med trafikinformation i realtid och intelligent röststyrning. Andra delar i standardutrustningen: Porsche Connect plus inklusive LTE-telefonmodul med integrerat SIM-kort och en kortplats för ett externt SIM-kort, Wi-Fi-hotspot och många Porsche Connect-tjänster.

I listan över tillval till alla Macan-modeller ingår nu Qi-Standard smartphone-hållare med induktiv laddning. Uppvärmd vindruta, en joniserare för att förbättra inomhusluftens kvalitet, ny trafikstockningsassistent inklusive adaptiv farthållare är också tillgängliga. Förutom att halvautomatiskt kunna bromsa eller öka farten i hastighetsområdet upp till 60 km/h, hjälper systemet till att styra vid trafikstockningar eller vid kökörning.

Nya Macan Turbo kan beställas från och med nu. Priset i Sverige börjar på 910 000 kronor.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

BränsleförbrukningMacan Turbo: 9,8 l/100 km i blandad körning, Co2-utsläpp 224 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Under en övergångsperiod måste NEDC-värden som är härledda från detta anges. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Interiören i nya Porsche Macan Turbo

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer