Stärkt bostadsbidrag bra stöd till barnfamiljer

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen i vårbudgeten föreslår ett tillfälligt stärkt bostadsbidrag till barnfamiljer. Bostadsbidraget är ett socialt träffsäkert sätt att ge stöd till de hushåll som har störst behov av stöd.

Regeringen föreslår i vårbudgeten att bostadsbidraget till barnfamiljer under 2022 förstärks med ett tillfälligt tillägg med 25 procent. Förstärkningen ska användas för att kompensera barnfamiljer med en svag ekonomi för kraftiga prisuppgångar.

– Det är mycket välkommet att regeringen väljer att förstärka bostadsbidraget. Bostadsbidraget går till hushåll som har en svag ekonomi och är därför socialt träffsäkert, säger Martin Lindvall, samhällspolitisk chef på Fastighetsägarna.

– Kriget i Ukraina har inneburit prishöjningar som direkt påverkar hushållen. I ett sådant läge är det viktigt att finna snabba och enkla lösningar, som att utgå från redan befintliga stödåtgärder. På sikt behöver både storleken på bostadsbidraget och vem som kan omfattas av det ses över, säger Martin Lindvall.