Stärkt bostadsbidrag bra stöd till barnfamiljer

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen i vårbudgeten föreslår ett tillfälligt stärkt bostadsbidrag till barnfamiljer. Bostadsbidraget är ett socialt träffsäkert sätt att ge stöd till de hushåll som har störst behov av stöd.

Regeringen föreslår i vårbudgeten att bostadsbidraget till barnfamiljer under 2022 förstärks med ett tillfälligt tillägg med 25 procent. Förstärkningen ska användas för att kompensera barnfamiljer med en svag ekonomi för kraftiga prisuppgångar.

– Det är mycket välkommet att regeringen väljer att förstärka bostadsbidraget. Bostadsbidraget går till hushåll som har en svag ekonomi och är därför socialt träffsäkert, säger Martin Lindvall, samhällspolitisk chef på Fastighetsägarna.

– Kriget i Ukraina har inneburit prishöjningar som direkt påverkar hushållen. I ett sådant läge är det viktigt att finna snabba och enkla lösningar, som att utgå från redan befintliga stödåtgärder. På sikt behöver både storleken på bostadsbidraget och vem som kan omfattas av det ses över, säger Martin Lindvall.

2021 ett viktigt återhämtningsår för landets stadskärnor4.10.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen ökade med 10 procent i stadskärnorna under 2021. Fyra av fem besökare kom tillbaka efter pandemin. Allra mest ökade omsättningen i storstäderna. Småstäderna ökade minst, men är samtidigt den enda stadskärnegrupp som är uppe i en omsättning som är högre än före pandemin. Detta visar årets rapport Cityindex Sverige, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Större hyresjusteringar nödvändiga för att möta de ökade kostnaderna3.10.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

De årliga hyresförhandlingarna för 2023 års allmänna hyresjusteringar inleds nu runt om i landet. Kraftigt ökade räntor och förvaltningskostnader slår hårt mot fastighetsbranschen vilket avspeglas i Fastighetsägarna MittNords yrkanden. "För att fastighetsföretagen ska kunna hantera de kraftigt ökade kostnaderna behövs betydligt större hyresjusteringar 2023", säger Lisa Hjelm, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.