Starkt första halvår för SEAT

SEAT fortsätter att vara ett av Sveriges snabbast växande bilmärken

/ SEAT fortsätter att vara ett av Sveriges snabbast växande bilmärken - antalet registreringar ökade med knappt 32% under första halvåret 2018.
/
Introduktionen av nya Arona och en ökad tjänstebilsförsäljning bidrar till ökningen.

Södertälje, 05/07/2018. – SEAT har inlett första halvåret 2018 starkt – antalet registreringar ökade med nästan 32% under perioden januari-juni jämfört med samma period 2017. Totalmarknaden ökade med knappt 17% under samma period vilket gör SEAT till ett av Sveriges snabbast växande bilmärken. Totalt registrerades mer än 4.000 SEAT bilar under perioden januari-juni.

Introduktionen av nya Arona är en förklaring till ökningen men trotjänaren Leon står fortfarande för den största andelen av registreringarna med knappt 1500 bilar under perioden januari-juni.

En annan förklaring till den positiva utvecklingen är att SEAT ökat sin tjänstebilsförsäljning. Under första halvåret 2018 har tjänstebilförsäljning ökat med 65% jämfört med 2017 och SEAT tar sig därmed in på listan bland de 20 mest populära märkena inom tjänstebilssektorn.

- Vi ser naturligtvis vissa effekter av bonus/malus under juni då många av våra kunder ville hämta ut sina bilar före 1 juli, säger Per Brinkenberg märkeschef på SEAT Sverige. Effekterna är dock mindre för oss jämfört med många av våra konkurrenter. Vi har sett en jämn positiv trend för vår orderingång som ökat med ungefär 30% per månad under hela 2018 vilket naturligtvis ger oss ett bra självförtroende inför resten av året.

SEAT fortsätter sin produktoffensiv under hösten med lanseringen av Tarraco. En ny 7-sitsig SUV som komplement till Ateca och Arona. Utöver detta kommer SEAT även lansera nya Arona med gasdrift och Arona blir därmed första modell i segmentet med gasdrift.

Per Brinkenberg, Märkeschef SEAT Sverige

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för