Marketplace Borås

Stärkt innovationskraft för modeföretag

Dela
Bild: David Goehring/Flickr Creative Commons
Bild: David Goehring/Flickr Creative Commons

Nu vill vi se vad som finns för spännande idéer och möjligheter att utveckla inom modebranschen. ADA arrangerar därför ett innovationslabb med modetema, i samarbete med Marketplace Borås. Vi vill helt enkelt hjälpa deltagarna att stärka sin innovationskraft, vilket kan handla om såväl att utveckla produkten/tjänsten, förfina kundens helhetsupplevelse eller att finna nya positioner på marknaden.

Innovationslabbets workshop vänder sig till små och medelstora modeföretag med tillväxtambition som vill stärka sin innovationsförmåga. Tillika vänder den sig till alla slags kreatörer som är intresserade av att djupdyka i modebranschens utmaningar. Tillsammans arbetar deltagarna i labbet utefter en metod som går ut på att enklare få till innovationsarbetet, och översätta kundbehov till lösningar. Vi designar innovationslabbets upplägg noggrant, och vi ser till att det både finns modeföretag, kreatörer och de eventuella andra experter som behövs i alla grupper.

Under själva workshopen utvecklas sedan de olika idéerna tillsammans vi i förhand bjudit in till varje bord till användbara lösningar. Efter att först ha kartlagt och identifierat de medverkande företagens möjligheter och utmaningar så lägger vi tillsammans upp prioriteringar och vilka premisser workshopen skall utgår ifrån. Vilka effekter labbet har fått för de medverkande företagen följs upp i efterhand.

Workshopen äger rum på Textile Fashion Center i Marketplace Arena den 7 och 8 juni klockan 09.00 till 12.00 och är gratis.

Läs mer här: http://www.marketplaceboras.se/valkomna-till-innovationslabb-for-mode/
Sista anmälningsdag är den 24 maj.

Innovationslabbet arrangeras av ADA på uppdrag av Västra Götalandsregionen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bild: David Goehring/Flickr Creative Commons
Bild: David Goehring/Flickr Creative Commons
Ladda ned bild

Länkar

Om

Marketplace Borås
Marketplace Borås
Skaraborgsvägen 3A
506 30 Borås

http://www.marketplaceboras.se/

Marketplace Borås grundar sig i viljan att skapa ett nätverk och affärsklimat för textil tillväxt i Sverige.

Marketplace Borås bildades för att driva samverka för fortsatt utveckling av den textila branschen, förvalta det lokala arvet av handel och entreprenörsanda.

Medlemskap är öppet för privata företag, statliga och offentliga verksamheter inom mode, textil och närliggande branscher. Även branschorganisationer välkomnas som medlemmar.

Verksamheten är i ständig utveckling och ska tillgodose medlemmarnas önskemål, samt utvecklas kundorienterat utifrån de behov som selekteras.

Följ Marketplace Borås

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Marketplace Borås

à la London tillbaka i Borås!28.11.2017 15:39Pressmeddelande

Efter att ha lockat ca 1500 personer till Textile Fashion Center 2015 återvänder á la London designmarknad till Borås nu på lördag den 2 december. à la London har sedan 2010 gett tiotusentals Göteborgare chansen att uppleva de allra bästa designtalangerna. à la London samlar i år ca 70 av framtidens designstjärnor på Textile Fashion Center för en sprudlande marknad fylld av ny, spännande design. Här hittar man mode, konst inredning, smycken, väskor, keramik och mycket mer. Think big, shop small - and support dig dreams! -"à la London vill stötta småskalig design och upcoming designers. Därför samlar vi designers som vi tror på, främst lokala, men även nationella och internationella guldkorn, säger Mattias Rask en av grundarna av á la London. - " Textile Fashion Center är en perfekt arena för vårt koncept och boråsarna verkade uppskatta vad vi erbjöd 2015 så vi är glada att återigen få komma tillbaka hit. -" á la Londons koncept passar Textile Fashion Center som handen i handsken, säger

K-OURAGE VINNER SHOW UP FASHION AWARD 201723.11.2017 11:57Pressmeddelande

K-OURAGE är vinnaren/vinnarna av Show Up Fashon Award, SUFA, 2017. De vann för sin starka identitet, genomarbetade koncept och inkluderande designperspektiv. Vinnaren av priset presenterades under en gala den 22:a november i Textile Fashion Center i Borås. Övriga finalister var Ama Awe, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne. Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för entreprenörer inom modebranschen som riktar sig till nyetablerade modedesigners och varumärken. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket av ett totalt värde på 360 000 sek, varav 100 000 sek i kontanter. Juryns motivering lyder: ”Årets pris går till ett företag med en stark identitet och konceptuellt uttryck med framtiden för sig. Ett genomarbetat koncept där kollektionen är lika väl sammansatt som teamet bakom. Med tydlig entreprenörsanda och inkluderande designperspektiv skapar varumärket ett mode som inspirerar till mod” Årets jury består av Mar

HÄR ÄR FINALISTERNA TILL SHOW UP FASHION AWARD!6.11.2017 14:09Pressmeddelande

Årets finalister till Show Up Fashion Award, SUFA, den årliga nationella tävlingen för nyetablerade designers och varumärken inom modebranschen där priset är ett skräddarsytt entreprenörspaket värt 360 000 sek, har nu utsetts. De fem varumärkena som blivit utvalda av juryn till årets upplaga av SUFA är AMA AWE, K-OURAGE, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne. Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för entreprenörer inom modebranschen som riktar sig till nyetablerade modedesigners och varumärken. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket av ett totalt värde på 360 000 sek, varav 100 000 sek i kontanter. Årets fem finalister till SUFA, Show Up Fashion Award, är AMA AWE, K-OURAGE, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne som alla har chansen att stå som vinnare när priset presenteras den 22:a november i Textile Fashion Center i Borås. ”Årets upplaga av Show Up Fashion Award visar på en diversitet i både uttryck, en

Vad är PR egentligen? - Föreläsning med Thomas Hägg - Torsdag 23 november19.10.2017 13:30Blogginlägg

En introduktion till PR - hur använder man PR för att bygga ett varumärke och hur optimerar man insatserna för att nå mottagarna. Till sist – kan PR verkligen göra skillnad och vad är det värt, egentligen? Thomas Hägg har med sin bakgrund som designer och PR-konsult en unik insikt om vikten av PR och ur det kan användas som en varumärkesbyggande aktivitet och som säljargument, både internt och externt. Sedan 2010 driver han den egna PR byrån Thomas Hägg PR & Communication som representerar svenska och internationella modevarumärken, både väletablerade och startups. Thomas sitter även i juryn för Swedish Fashion Talents och Show Up Fashion Award. Tid kl 15:00 Plats: Marketplace Borås lokaler, plan 2 Textile Fashion Center Anmälan till patrik@marketplaceboras.se

Marketplace Borås fixar bransch AW på Textile Fashion Center 26 oktober10.10.2017 08:41Blogginlägg

Textilbaren på Pumphuset i Borås är en mötesplats för alla verksamma inom textil, mode och närliggande branscher. Här får man möjlighet att mingla med branschkollegor under avslappnade trevliga former. Som premiärgäst den 26 oktober har vi den stora äran att presentera Peter Häggström. Peter Häggström Lindecrantz är boråsaren som aktuell med TV-serien Regnbågshjältar tillsammans med höjdhopparen Kajsa Bergqvist på SVT. Peter har en bakgrund som längdhoppare med sex SM-guld och OS-deltagande på meritlistan. Han har också bland annat jobbat som marknadschef och suttit i ledningsgruppen i börsnoterade HiQ och är en flitigt anlitad föreläsare. I våras startade han det urbana sportmodet YMR Track Club, som är designat och stickat i Sverige. Kläderna är en flört med sportmodet från sent 70-/tidigt 80-tal. Textilbaren arrangeras av Marketplace Borås som en del av arbetet med att skapa Skandinaviens ledande affärsarena inom mode, textil och design. Kvällens sponsor: Pumphuset 7 december arrang

SHOW UP FASHION AWARD, SUFA – ETT UNIKT PRIS FÖR MODEENTREPRENÖRER!4.10.2017 16:10Pressmeddelande

Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för nyetablerade designers och varumärken inom modebranschen där priset är ett skräddarsytt entreprenörspaket värt 360 000 SEK. Ansökan för årets upplaga är öppen t.o.m. 16 oktober och vinnaren koras under en ceremoni i Borås den 22 november. Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för entreprenörer inom modebranschen som riktar sig till nyetablerade modedesigners och varumärken. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket av ett totalt värde på 360 000 SEK, varav 100 000 SEK i kontanter. Anmälan för tävlande företag stänger den 16:e oktober, den 5:e november presenteras de 5 finalisterna och den 16 november medverkar de på Habits Modegalan på Berns. 2017 års final av Show Up Fashion Award går av stapeln i Textile Fashion Center i Borås den 22:a november då vinnaren koras inför 350 inbjudna gäster. Årets jury består av Margareta van den Bosch (H&M), Marcus Lar

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum