Starkt resultat för Studentlitteratur under pandemiåret 2021

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut för 2021 nu offentliggörs redovisas en årsomsättning på 439 miljoner kronor samt ett resultat på 58,5 miljoner, vilket är en resultatökning med 6,2 procent mot föregående år.

– Vårt fina resultat visar att Studentlitteratur står starkt och vi befäster vår ställning som Sveriges ledande utbildningsföretag – och detta även under ett utmanande pandemiår, kommenterar VD Stefan Persson och utvecklar:

– Resultatet ger oss goda förutsättningar att fortsätta utveckla och återinvestera i verksamheten med ett antal nya projekt och satsningar mot universitet och högskola, skola samt inom kompetensutveckling.

Studentlitteratur är Sveriges ledande utbildningsförlag med utgivning av läromedel för skola, kurslitteratur för universitet och högskola samt kompetensutveckling för yrkesverksamma. Förlaget står bakom bland annat läromedelsserien Favorit matematik och kurslitteraturklassiker som Omvårdnadens grunder samt Sveriges Lag. Även Nypon och Vilja förlag med lättläst litteratur för barn, unga och vuxna är sedan 2018 en del av Studentlitteratur.

– Jag är också stolt över hur våra medarbetare ställde om för att svara upp mot de utmaningar som följde i spåren av pandemin med allt från hemarbete, inställda utbildningsmässor, global pappersbrist till ett utbildningssystem huvudsakligen baserat på distansundervisning.

Framåt ser Stefan Persson fortsatt fokus på tillväxt både organiskt och via förvärv för att stärka bolagets marknadsposition.
– Vi ser framför oss fortsatta investeringar för att kunna utveckla nya digitala plattformar och produkterbjudanden.

STUDENTLITTERATUR 2021 I SAMMANDRAG
Av Studentlitteraturs årsredovisning 2021 framgår att koncernens totala omsättning ökade till 439 miljoner kronor (422 mkr). Resultatet efter finansiella poster hamnade på 58,5 miljoner kronor (55,1 mkr) vilket gav en rörelsemarginal på 13,8 procent (13,5). Soliditeten var även den fortsatt stark, 53,2 procent (51,1).

För frågor och ytterligare kommentarer, kontakta:

Stefan Persson, VD Studentlitteratur
stefan.persson@studentlitteratur.se

Länk till hela årsredovisningen 2021

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 422 miljoner kronor och har 164 anställda.

Ny digital studieplattform hjälper studenter klara studierna27.10.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanseras den nya digitala studieplattformen Studora – ett digitalt studierum där studenter på universitet och högskolor erbjuds kurslitteratur tillsammans med kompletterande studieverktyg såsom poddar, kapitelsammanfattningar och filmer, som hjälper dem att klara sina studier. Plattformen är utvecklad av Studentlitteratur, vars ambition är att samla branschens aktörer och erbjuda en helhetslösning som underlättar och förenklar lärandet för landets studenter.

Webbutveckling för alla – nytt standardverk på svenska22.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Behovet av webbutvecklare är stort, liksom kursutbudet. Trots detta har det saknats kurslitteratur, det var länge sedan det kom en heltäckande bok på svenska om HTML och CSS. Nu finns en modern bok, "Introduktion till HTML och CSS", skriven av Montathar Faraon, biträdande professor i informatik och forskare vid Högskolan Kristianstad, samt Lars Holmberg, doktorand vid Malmö universitet och forskare inom maskinlärande och artificiell intelligens. Båda har betydande erfarenhet av undervisning och forskning inom webbutveckling.