Trafikverket

Starkt stöd för Holmöleden

Dela

Åtta av tio resande på Holmöleden har ett positivt helhetsintryck av resan. Det är det starkaste resultat som har noterats sedan de årliga mätningarna i nuvarande form inleddes år 2010. En avgörande anledning är att en ny färja tagits i bruk.

Resultatet av mätningen av kundnöjdheten, som nyligen publicerats, har utförts av det oberoende undersökningsföretaget Markör. Jämfört med de senaste fem årens resultat har årets utfall gjort ett glädjeskutt.

– Bara för några år sedan, 2011, var resenärernas helhetsbedömning av färjetrafiken nere på endast 25 procent nöjda. I årets mätning ligger samma värde på hela 80 procent. Det är glädjande att våra resenärer tar till sig de förbättringar som görs, säger Färjerederiets kommunikationschef Ingrid Jarnryd.
Äran för detta resultat ligger främst hos det nya fartyg, Capella, som i våras sattes in på Holmöleden.

– Capella erbjuder en rejäl kvalitetshöjning. Ombord finns två passagerarsalonger, utrymme för rullstolar, soldäck och bildäck. Hon lastar 150 passagerare och fyra bilar. Från Färjerederiets sida är vi glada över att denna lösning har visat sig förbättra våra resenärers uppfattning om tjänsten, säger Ingrid Jarnryd.

Undersökningen utfördes den 12 juni och den 29 augusti och alla resande som tillfrågades (139 personer) lämnade svar.

– Genom att genomföra upprepade mätningar på samma sätt årligen får man stabila jämförbara värden över tid i den här typen av undersökningar. Undersökningarna på färjelederna genomförs lika från år till år avseende bland annat veckoperioder, avgångar, frågor, personal, rutiner. Detta gör att man kan ha en stor tilltro till de resultat som tas fram varje år, förklarar Niklas Carlsson, vd på Markör.

Genom resultatet får Färjerederiet stöd i att fortsätta utveckla färjetrafiken, steg för steg.

– Av de synpunkter som lämnades kan vi se, att en del av resenärerna är missnöjda med anslutande kollektivtrafik till färjeläget i Norrfjärden och att man anser att det behövs mer parkeringsmöjligheter. Det är frågor som region och berörda kommuner redan tittar på, säger Ingrid Jarnryd.

Fakta
Holmöleden är den längsta led som trafikeras av Färjerederiet. Holmön ligger utanför Umeå, mellan svenska fastlandet och Finland. Färden från färjeläget i Norrfjärden till Holmön tar 45 minuter och går över öppet hav. Trafikerande fartyg Capella är 33 meter långt och sju meter brett. 
En sammanfattning av 2015 års mätning av kundnöjdhet för Holmöledens del samt huvudrapporten för hela Färjerederiet återfinns på Trafikverkets hemsida.

Nyckelord

Kontakter

Ingrid Jarnryd, kommunikationschef Färjerederiet:
0702-19 21 24
Harry Reinikka, distriktschef Holmöleden:
010-124 42 89
Trafikverkets pressjour: 0771-31 15 00

Länkar

Om

Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar samt långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Följ Trafikverket

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum