Starkt svensk lag med Rissveds redo för kuperat etapplopp i Tjeckien

MTB-världsstjärnan Jenny Rissveds inleder under torsdagen etapploppet Gracia Orlová tour i Tjeckien – som har en bansträckning på de fyra linjeetapperna som kan passa Rissveds bra. Dessutom ingår en kort tempoetapp för ett starkt svensk lag där även sådana som Nathalie Säfsten, Nathalie Eklund och unga WWT-framtidslöftet Julia Borgström ingår.

Starkt svenskt lag i Tjeckien med Jenny Rissveds.

Förbundskaptenen Lucas Persson betonar att mountainbike fortfarande är nummer ett för Rissveds. Men Lucas säger samtidigt att det ska bli spännande att se henne i det tjeckiska etapploppet efter att ha bevittnat en fin avslutning på den tuffa bansträckningen i SWE Cup-premiären.

Rissveds var först med i en utbrytning och när det blev återsamlat avvaktade hon och avgjorde på sista 800 meterna. Stark även på landsvägscykeln helt enkelt.

”Gracia Orlová tour är väldigt kuperat. Det kan passa henne väldigt bra. Så jag blir inte överraskad om hon är med i toppen direkt”, säger Lucas Persson.

Team 31, som Rissveds kör för när det gäller mountainbike, har kommenterat till SCF.se att landsvägsloppen mest är ett bra komplement till den fortsatta MTB-satsningen. Det internationella MTB-programmet blev glest på grund av att Team 31 valde bort första världscupen i Brasilien och den andra körs i tyska Albstadt först om en och en halv vecka.

Allt var under kontroll här när det svenska laget testade delar av den första etappen.

Här är hela svenska laget i Gracia Orlová tour

Jenny Rissveds, Team 31/Falu CK

Julia Borgström, NXTG Racing/CK Ringen

Nathalie Eklund, Massi Tactic/Stockholm CK