Start start på 2020 för eldrivna Audi e-tron

Eldrivna Audi e-tron har haft en stark start på 2020. Under det första kvartalet levererades 635 bilar vilket gjorde den till 3:a på elbilstopplistan i Sverige enligt Bil Sweden. Audi e-tron blev också Audis tredje mest registrerade bil under kvartalet efter Audi A6 och Audi A4. Nu laddar märket för lanseringen av sin andra elbil, Audi e-tron Sportback, som redan börjat rulla in hos Audi-återförsäljarna.

Audi e-tron Sportback på väg till de svenska Audi-återförsäljarna

Under det första kvartalet 2020 registrerades totalt 5638 elbilar i Sverige, vilket är en ökning med 38 procent jämfört med föregående år. Audi e-tron tog en pallplats som tredje mest registrerade modell med 635 bilar. Nu förbereder sig organisationen för lanseringen av märkets andra helt eldrivna modell – Audi e-tron Sportback.

-          Det är glädjande med det starka mottagandet som Audi e-tron fått på den svenska marknaden. Närmare 1300 kunder har redan valt att köra en Audi e-tron, och gör klimatnytta varje dag. Nu utökar vi modellprogrammet med vår andra elbil – Audi e-tron Sportback, säger Diego Ramos, chef för Audi Sverige.

Produktionen av Audi e-tron i Bryssel står för tillfället stilla, liksom för många andra tillverkare i Europa, men Audi-chefen ser ändå potential:

-          Våra återförsäljare har fortfarande bilar för snabb leverans. Vi har också en förhoppning om att kunna starta produktionen i slutet av månaden, men situationen är naturligtvis oviss i dagsläget. Vi måste alla ta hänsyn till och minska spridningen av Corona-viruset i första hand.

Utöver Audi e-tron Sportback står sportbilen Audi e-tron GT och suven Audi Q4 e-tron på tur för att lanseras inom ett år. En helt ny plattform, PPE, är också under utveckling. Men en utbyggd laddinfrastruktur är ett måste för en fortsatt omställning:

-          Sverige är ett stort land och laddinfrastrukturen måste gå hand i hand med introduktionen av rena elbilar. Vi välkomnar alla initiativ för att överbrygga långa avstånd, speciellt i norra Sverige, avslutar Diego Ramos.

Audi e-tron Sportback på väg till de svenska Audi-återförsäljarna
Pallplats för Audi e-tron på elbilstopplistan
Audi e-tron Sportback
Audi e-tron

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845  miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife25.5.2020 16:32:13 CESTPressmeddelande

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

Säljstart för laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro27.4.2020 12:25:11 CESTPressmeddelande

Södertälje, 27 april 2020. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven och lanserar två eftertraktade laddhybrider. Nu kan även tjänstebilsfavoriterna A6 Sedan och A6 Avant köras eldrivet med lokalt nollutsläpp. Elmotorn i 55 TFSI e quattro ger en räckvidd på upp till 50 km för A6 Avant och 55 km för A6 Sedan enligt den verklighetsnära WLTP-körcykeln. I kombination med en 2.0 TFSI-motor på 252 hk levereras en systemeffekt på 367 hk. Standardutrustningen är väl tilltagen med S line exteriörpaket, Audi virtual cockpit, Matrix LED strålkastare, sportchassi, sportstolar och navigationssystem. Försäljningen startar denna vecka och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.