Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

Start Your Impossible Camp – nu dags för Östersund

Den 17-20 januari 2019 kommer det efterlängtade lägret för blivande idrottare till Östersund. Campen arrangeras samma vecka som World Para Nordic Skiing World Cup och ger möjlighet att prova på många olika parasporter under 3 dagar.

Campen hålls under ledning av engagerade och kunniga ledare från flera lokala idrottsföreningar som står som medarrangörer av campen.  I Östersund erbjuds deltagarna möjlighet att prova på både inomhus- och utomhusidrotter.

– Vi vill skapa möjligheten att utöva sport tillsammans med andra i samma situation och få fler personer att ta del av svensk parasport. Med hjälp av tät kontakt med de lokala klubbarna vill vi skapa en naturlig väg in i föreningslivet och en framtida idrottskarriär. Start Your Impossible Camp har blivit ett viktigt verktyg för oss att nå ut till fler, säger Stefan Jansson – som är flerfaldig Paralympier i rullstolsrugby samt rekryteringsansvarig för Parasport Sverige.

Utöver deltagare och ledare finns några av våra största stjärnor på plats för att inspirera morgondagens aktiva. Två av de är Maja Reichard, Paralympisk guldmedaljör i simning i London 2012 och  Zebastian Modin. Zebastian som är hemmahörande i Östersunds SK och svensk silvermedaljör i Paralympics i PyeongChang 2018 ser fram emot att få peppa lägerdeltagarna på hemmaplan:

– Det är jätteviktigt att det finns tillfällen för alla att prova på olika idrotter. Jag älskar ju längdskidåkning men har också hållit på med andra idrotter och ju fler idrotter du får möjlighet att prova, desto större chans att du fastnar för något som du verkligen gillar och som ger dig nya roliga utmaningar och en väg att utvecklas, säger Modin.

På söndagen arrangeras också en speciell utmaning på Östersunds Skidstadion där Zebastian Modin utmanar sin egen nyblivna ledsagare Emil Jönsson. Det blir speciellt och en ny utmaning för Emil. Tidigare i år har bland annat Paralympiern Anna-Carin Ahlquist utmanat Jan-Ove Waldner i bordtennis. Det var en riktigt jämn utmaning och nu hoppas Start Your Impossible Camp på att kunna bjuda på något liknande.

Start Your Impossible Camp är ett läger för barn, unga och vuxna som är intresserade av att testa parasport eller fortsätta utvecklas i sin befintliga parasport. Under varje år arrangerar Sveriges Paralympiska Kommitté sex läger runt om i Sverige för att få personer med en funktionsnedsättning att ta steget in i idrotten oavsett ambitionsnivå.

Under campen i Östersund får deltagarna prova på följande idrotter:

• Längdskidor
  • Skidskytte
  • 5-a-side fotboll
  • Paraishockey
  • Rullstolstennis
  • Rullstolscurling
  • Alpin skidåkning (i Åre)

Mer information:

Kontakt vid frågor: