Startade på botten med en dröm – idag är han miljonär

Thommy Stenvik kom till Norge utan någonting, och slutade med att äga två av de mest framgångsrika elbolagen i landet.

Thommy Stenvik är en svensk entreprenör som har haft framgång på den norska marknaden. För tre år sedan investerade Stenvik 500 000 NOK i det nyetablerade elbolaget Stenvik Power Group. År 2018 omsatte de för 90 MNOK, och levererade elektricitet till tusentals nöjda kunder i både Norge och Sverige. Under 2019 ska företaget även etableras i Finland

Motgång i ung ålder blev språngbrädan till framgång

Vägen har varit allt annat än enkel för Thommy Stenvik. Utan möjlighet att slutföra grundskolan och med tuffa förhållanden hemma, verkade drömmen om att starta en miljonverksamhet omöjlig. Men det som startade som en utmanande uppväxt blev en viktig källa till motivation inom entreprenörslivet. Idag tackar Stenvik den otraditionella uppväxten för framgången:

– Jag har alltid varit initiativrik med stark vilja att genomföra saker. Jag hade många idéer när jag var ung, och visste att jag var tvungen att använda huvudet till något kreativt, berättar Stenvik.

Sitt första företag startade han redan när han var sju år gammal - visst, inte registrerad i något företagsregister, men affärerna blomstrade ändå. Han hade tre anställda som sålde bullar och saft till människor som väntade på bussen och verksamheten gick bättre än förväntat. Under tonåren började han fundera ut mer lukrativa företagsmodeller och skissade på det ena företaget efter det andra. Men det var aldrig rollen som daglig ledare som lockade Stenvik. Lusten att utforska nya marknader var så stark att han inte hade något annat val än att röra sig vidare.

– Kanske var det för att jag upplevde så mycket motgång som barn som gjorde att jag aldrig blev nöjd med att bara ta det lugnt? Oavsett så har jag aldrig glömt var jag kommer ifrån. Det gjorde mig till den jag är idag, berättar Stenvik.

Trotsade jantelagen

Thommy Stenvik kom till Norge för 15 år sedan, med en ambition om att sätta sin prägel på det norska näringslivet. Det var ett ambitiöst mål då Stenvik varken hade investerare eller ett nätverk när han korsade gränsen. Trots sin unga ålder och bristande skolgång etablerade han sig snabbt som en lyckad företagare och entreprenör:

– Jag var ung och jag hade ingen utbildning. Vem skulle satsa på mig? Men jag bevisade att jag hade höga ambitioner och förmågan att växa, och att jag hade ett väldigt stort självförtroende. Jag visste att jag var tvungen att göra ett bra intryck å giganterna i det norska näringslivet, säger Stenvik.

– Man måste festa loss ibland!

I varenda företag Stenvik har startat, har han varit mån om att dela framgångarna med de anställda. Oavsett om det gäller ett elbolag, en lokal klädbutik eller en multinationell koncern - trivsel bland de anställda smittar över på kunderna. Därför passar han alltid på att “hylla” de anställda med gåvor, bonusar eller en riktig fest:

– Ibland måste man sätta klackarna i taket. Alla mina anställda på Stenvik Power Group är bättre på el än mig, men jag tror ändå att det är jag som är bäst på fest, säger Stenvik.

Att en stor del av framgången i elbolaget beror på duktiga och entusiastiska medarbetare är det ingen tvekan om. I lokalerna på Lysaker sitter ett gäng ivriga säljare och kundservicemedarbetare som uppenbarligen trivs på jobbet. Det är nära till skratt och idag är det i synnerhet en sak som det pratas väldigt mycket om: Splitternya elcyklar som har kommit till kontoret och som de anställda kan använda helt fritt.

– Min fru trodde jag var helt galen som köpt de sparkcyklarna, ler Stenvik. – De är kanske inte så nyttiga här på kontoret, men roliga är de!

Business or pleasure?

På hemmaplan är Stenvik gift och pappa till tre barn. Familjen på fem bor tillsammans på Montebello i Oslo. Oavsett hur det går med företagarverksamheten så är det barnen som kommer först:

– Mina barn är det viktigaste i mitt liv, oavsett vad jag håller på med i övrigt. Då jag blev pappa vändes allt upp och ner. Jag försöker att inte skämma bort dem för mycket, men samtidigt vill jag att de ska få allt som inte jag hade när jag växte upp, berättar Stenvik.

Livet som familjefar och aktiv företagare är hektiskt, men Stenvik vill inte ändra på någonting.

– Barnen är fantastiska. De inspirerar mig varje dag. Den minsta pratar redan om att ta över verksamheten när han blir stor, men vilket av företagen det handlar om ändras hela tiden, ler Stenvik.

Skickar hellre skutan vidare

Idag har Stenvik fast kontorsplats på Lysaker, men hur länge han ska vara där och hur vägen går vidare kan han inte svara på:

– Att driva en verksamhet är aldrig det som har varit viktigast för mig, berättar Stenvik.

– Jag tycker om att utveckla idéer och strategier, hitta investerare och få ett företag på benen. När omsättningen ökar och företaget får fotfäste så skickar jag hellre skutan vidare. Jag är alltid ute efter nästa utmaning, säger Stenvik.

Och var är Thommy Stenvik om fem år?

– Det får vi se, ler Stenvik.