Volkswagen Personbilar

Startsignal för nya Volkswagen Golf GTI Clubsport och Golf R

Volkswagen fortsätter med sin tradition att erbjuda sportiga prestandaversioner av storsäljaren Golf. Nya Golf GTI Clubsport med 300 hk och nya Golf R med 320 hk har nu släppts för beställning på den svenska marknaden.
Nya Golf GTI Clubsport och nya Golf R erbjuder körglädje på hög nivå.

Volkswagen har en lång och fartfylld historia när det kommer till sportiga Golf-versioner. Allt började 1975 då första generationen av Golf GTI hade sin världspremiär och Volkswagen tog sig in i segmentet för framhjulsdrivna kompakta sportbilar. Den lanserades året efter och erbjöd med sina 110 hk en för tiden förstklassig kördynamik samtidigt som designen var en fullträff. Första generationen av Golf GTI kom att bli en tidlös klassiker.

Med sina efterföljare är Golf GTI världens mest sålda kompakta sportbil. Modellen är en verklig ikon i bilvärlden och i slutet av 2019 hade fler än 2,3 miljoner exemplar producerats.

Nya Golf GTI med 245 hk

45 år efter världspremiären lanserar nu Volkswagen den 8:e generationen av Golf GTI. Digitalålderns första Golf GTI är en helt ny, uppkopplad och tvättäkta sportbil. Dessutom erbjuds ännu större möjligheter att påverka bilens körkarakteristik tack vare det nya regleringssystemet Vehicle Dynamics Manager (VDM).

Nya Golf GTI drivs av en bensindriven 4-cylindrig, 2,0-liters direktinsprutad turbomotor (TSI) som levererar 245 hk. Det maximala vridmomentet ligger på 370 Nm. TSI-motorn är kopplad till en extremt snabb 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Accelerationen 0-100 km/h klaras av på 6,3 sekunder och topphastigheten är begränsad till 250 km/h. En version med 6-växlad manuell växellåda kommer att erbjudas efter årsskiftet.

Nya Golf GTI Clubsport med 300 hk

Dessutom har en ännu vassare version nu släppts för beställning: Golf GTI Clubsport med 300 hk. När Golf GTI fyllde 40 år 2016 lanserades den första Clubsport-verisonen. Den utvecklade 265 hk och gav med sin boostfunktion hela 290 hk temporärt. Samma år följde Golf GTI Clubsport S, som byggdes i en begränsad upplaga på 400 exemplar och hade en toppeffekt på 310 hk. Med Golf GTI Clubsport S satte den tyske standardvagnsföraren Benjamin Leuchter nytt varvrekord för framhjulsdrivna bilar på den krävande Nordslingan på Nürburgring, Tyskland.

Nya Golf GTI Clubsport placerar sig alltså med sina 300 hk mitt emellan den första Clubsport-modellen och Clubsport S. De tekniska framstegen är märkbara: en vidareutvecklad motor och ett nyavstämt och för första gången fullt nätverkskopplat chassi, gör nya Golf GTI Clubsport till en av de snabbaste framhjulsdrivna sportbilarna i världen.

Den fyrcylindriga 2,0-liters turbomotorn i nya Golf GTI Clubsport levererar ett maximalt vridmoment på 400 Nm – det vill säga 55 hk och 30 Nm mer än standardversionen av GTI. Denna kraft leder TSI-motorn som standard vidare till en 7-stegad DSG-växellåda. Accelerationen från 0 till 100 km/h klaras av på 5,6 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 250 km/h.

Genom att koppla samman alla kördynamiska system i ett nätverk får Golf GTI Clubsport ännu mer precisa och neutrala köregenskaper än vanliga Golf GTI. För den krävande Nordslingan på Nürburgring har Volkswagen programmerat in körprofilen ”Special” som ger chassikomponenterna på bilen en inställning som är speciellt anpassad för denna anrika racingbana.

Nya Golf R med 320 hk

Volkswagens breda utbud av sportiga Golf-versioner toppas av flaggskeppet Golf R. Med en effekt på 320 hk är nya Golf R den mest kraftfulla Golf-versionen någonsin. Den bensindrivna fyrcylindriga 2,0-liters turbomotorn erbjuder ett vridmoment på hela 420 Nm. Det står tillgängligt redan vid 2 100 varv/min och ligger kvar konstant på denna höga nivå upp till 5 350 varv/min. Föregångaren hade 300 hk och 400 Nm.

En 7-stegad DSG-växellåda och fyrhjulsdrift är standard. Bilen accelererar 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Golf R har en ny fyrhjulsdrift med reglering av drivmomentet på bakaxeln, kallat ”4MOTION med R-Performance Torque Vectoring”. En nyutvecklad bakaxelväxel fördelar motorns drivkraft variabelt mellan fram- och bakaxel. Nytt är att den dessutom kan fördela kraften mellan bakhjulen. Det här ger Golf R ännu bättre köregenskaper, speciellt i kurvorna.

Nya Golf R är den första modellen på marknaden vars fyrhjulsdrift är nätverksuppkopplad och styrs tillsammans med övriga chassisystem, som den elektroniska differentialbromsen (XDS) och den adaptiva chassiregleringen (DCC) via en så kallad Vehicle Dynamics Manager (VDM). Tack vare denna koppling mellan olika system erbjuder nya Golf R optimal prestanda, neutrala köregenskaper med högsta precision, maximal smidighet och sist, men inte minst, maximal körglädje.

Bilen kan även beställas med ett R-Performance-paket (tillval, 25 100 kronor) som ger höjning av toppfarten till 270 km/h, en större bakspoiler med extra downforce på bakaxeln, 19"-fälgar (istället för 18") och tillgång till två extra körprofiler: ”Special” (Nürburgring-läge) och ”Drift”, som öppnar upp kördynamik på en helt ny nivå när man kör på bana, och gör det ännu roligare att sitta bakom ratten.

I vanlig ordning erbjuds också ett avgassystem från Akrapovič, tillverkat i titan som förutom ljudupplevelsen även gör det 7 kg lättare. Tillvalet kostar 42 100 kronor.

Nya Golf R är den femte R-versionen, alltid med fyrhjulsdrift som standard. År 2002 lanserades den första versionen: Golf R32 med 241 hk.

Priser på den svenska marknaden

Tillsammans med laddhybriden Golf GTE med 245 hk finns nu fyra prestandaversioner av nya Golf tillgängliga för beställning på den svenska marknaden. De går också att bygga på www.volkswagen.se. Rekommenderade cirkapriser:

• Golf GTI, DSG, 245 hk: från 354 900 kr
    (en version med manuell växellåda släpps efter årsskiftet)
  • Golf GTE (laddhybrid), 245 hk: från 429 900 kr
  • Golf GTI Clubsport, 300 hk: från 394 900 kr
  • Golf R, 320 hk: från 474 900 kr

Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp, blandad körning enligt WLTP:

• Golf GTI, DSG: från 7,4 l/100 km, 168 g/km
  • Golf GTE: från 1,1 l/100 km, 26 g/km
  • Golf GTI Clubsport: från 7,4 l/100 km, 167 g/km
  • Golf R: från 7,8 l/100 km, 177 g/km

För mer detaljerad information om nya Golf GTI Clubsport och Golf R, se bifogade PDF-dokument.

Nya Golf GTI Clubsport och nya Golf R erbjuder körglädje på hög nivå.
Nya Golf GTI Clubsport utvecklar 300 hk.
Kördynamikregleraren kopplar samman den elektromekaniska framaxeldifferentialen, den elektroniska differentialbromsen och dämparregleringen.
De röda dekorsömmarna på sätena, mittarmstödet, golvmattorna och den läderklädda multifunktionsratten visar direkt att det handlar om interiören i en Golf GTI.
Nya Golf R är den kraftfullaste Golf-versionen någonsin.
Golf R erbjuder 320 hk, ett vridmoment på hela 420 Nm och fyrhjulsdrift som standard.
Även invändigt har utrustningen i Golf R specialanpassats.

Volkswagen Personbilar

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.