Transportstyrelsen

Startskott för nationellt drönarcentrum

Dela

Transportstyrelsen ger klartecken till geografiska UAS-zoner för drönare i luftrummet i Västervik. Det är startskottet till ett nationellt centrum för utveckling av obemannade flygande system. Samtidigt införs tillfälliga restriktionsområden för övrig luftfart när verksamhet pågår i de aktuella områdena.

Drönardagen i Västervik 2019. Foto: Transportstyrelsen
Drönardagen i Västervik 2019. Foto: Transportstyrelsen

Det kallas för UAS och står för ”unmanned aircraft system” eller på svenska om man så vill: obemannade flygande system. I förlängningen är de en del av konceptet U-space, som handlar om nya digitala tjänster och lösningar i luftrummet.

– Det här är någonting som kommer på bred front och för vår del gäller det att utforma ett säkert sätt för bemannade och obemannade luftfarkoster att samsas i det nedre luftrummet, säger Jörgen Andersson, sektionschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.

Alla terrängtyper

Enligt beslutet upprättas nu fyra geografiska UAS-zoner i Västervik, mellan klockan 07 och 22 på vardagar, som sträcker sig upp till 640 meter över havet. Zonerna omfattar alla terrängtyper och infrastrukturer som behövs för uppgiften: att utveckla framtida drönarburna system. Allt från skog, kuperad mark, ängar och åkermark till skärgård, öppet hav, vägar, kraftledningar och järnvägar.

Det är Wabema AB/ Drone Center Sweden som kommer vara den som ansvarar för verksamheten och håller kontakten med Luftfartsverket (LFV) och drönaroperatörerna. I praktiken kommer det gå till så att en anmälan om aktivering av ett område lämnas in dagen före användning. Sedan aktiveras själva området en halvtimme före start.

Inför restriktionsområden

Under tiden ett område är aktivt får övrig luftfart inte trafikera den aktuella zonen – med undantag för Försvarsmakten, Kustbevakningen, räddningstjänster, ambulansflyg, polis, säkerhetspolis och Lantmäteriet efter tillstånd från LFV. När flygningen är avklarad avaktiveras området och då är återigen all flygning tillåten för all luftfart.

– Vi tycker att det är viktigt att det skapas möjlighet för utveckling av den nya tekniken kring UAS, men ser också vikten av att detta görs på ett säkert sätt. Eftersom det här är den första geografiska UAS-zonen vi skapar i Sverige har vi funnit det nödvändigt att komplettera med ett restriktionsområde. Anledningen är att zonerna inte kan förbjuda övrig luftfart utan endast är till för att reglera UAS, säger Jörgen Andersson.

Flygning med drönare i områdena får ske i öppen kategori om man har tagit drönarkort, men även med drönare i den specifika och certifierade kategorin om man har fått ett operativt tillstånd från Transportstyrelsen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Drönardagen i Västervik 2019. Foto: Transportstyrelsen
Drönardagen i Västervik 2019. Foto: Transportstyrelsen
Ladda ned bild

Länkar

Om

Transportstyrelsen
Transportstyrelsen
Olai kyrkogata 35
60232 Norrköping

https://transportstyrelsen.se

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Följ Transportstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum