Startskott i Sydney för den första visselblåsarstandarden

Den 5 november träffas medlemsländer inom ISO i Sydney för att diskutera upplägget för den allra första globala standarden för visselblåsning, Whistleblowing Management Systems – Guidelines. 45 länder har anmält intresse för att delta i arbetet. Från Sverige kommer Tina Bohlin från SIS, Swedish Standards Institute, att vara med. – Vi kommer att i detalj börja analysera alla viktiga delar inom ett visselblåsarsystem. Jag ser fram emot intressanta diskussioner, säger hon.

Avsikten är att skapa en ram för ett tydligt och robust visselblåsarsystem inom en organisation samt en skyddande miljö där människor kan rapportera oro vilket är avgörande för att effektivt förebygga och hantera oegentligheter. Det finns många exempel på organisationer där det visat sig att policyer, praxis och andra bestämmelser ofta brister, även i stora och allmänt erkända organisationer.

– Jag skulle säga att det inom alla organisationer finns ett tydligt behov av att ledningen stödjer visselblåsning för att främja en etisk arbetsmiljö där alla medarbetare vågar rapportera felaktigheter. Standarden ska vägleda och stödja organisationer för att uppdatera sina policyer och hantering kring visselblåsning eller upprätta dessa om de inte finns, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Att inte lyssna på visselblåsare kan leda till långtgående konsekvenser för organisationerna, och det är också viktigt för organisationernas intressenter som litar på dem, t.ex. kunder, konsumenter, serviceanvändare och andra. Visselblåsare kan också hjälpa till att stödja hållbarhetsagendan t.ex. genom att rapportera miljöskador.

Standarden kommer att kunna användas fristående men också tillsammans med andra ISO-ledningssystemstandarder, som till exempel ISO 9001 (kvalitet)ISO 14001 (miljö) och ISO 37001 mot mutor. Målgruppen för standarden är främst ledningen inom alla olika typer av organisationer inom alla branscher.

SIS kommer att samla svenska intressenter som vill vara med och påverka det globala arbetet.

SIS, Swedish Standards Institute, är en internationell organisation som driver och samordnar standardiseringen i Sverige. SIS är medlem och representerar Sverige i den europeiska standardiseringsorganisationen CEN och den globala organisationen ISO.

Nu blir det enklare att implementera Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner22.1.2019 09:01Pressmeddelande

Flera svenska kommuner tar tillsammans med Sveriges Ekokommuner initiativ till att uppdatera den svenska standarden för hållbar utveckling i kommuner, landsting och regioner (SS 854000) i enlighet med Agenda 2030. Standarden kommer därmed att spela en viktig roll och bidra till att stärka kommunernas möjlighet att arbeta med FN:s globala mål. SIS projektleder revideringen av standarden.

Standardiseringsarbete drar igång för sundare upphandling inom EU16.1.2019 10:14Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att leda framtagandet av en europeisk standard med inriktning på integritet och ansvarighet inom offentlig upphandling. Initiativet kommer från EU-kommissionen och är en del av en större aktivitet för att effektivisera den inre marknaden där standardisering inom offentlig upphandling är ett av 15 prioriterade standardiseringsområden. – Vi är mycket glada och förväntansfulla över att leda detta arbete eftersom offentlig upphandling utgör ett så stort och viktigt område samt att Sverige länge varit framstående på området, säger Thomas Idermark, vd på SIS.

Första ISO-standarden för säker hantering av träpellets i bostäder10.1.2019 09:56Pressmeddelande

Många värmer upp sina bostäder med pelletspanna. Däremot saknas ofta en medvetenhet om de risker som finns om träpellets inte förvaras och hanteras på rätt sätt. En ISO-standard, riktad till installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer, har nu tagits fram gemensamt av 17 länder för att minimera dessa risker. SIS har tillsammans med RISE lett det internationella standardiseringsarbetet.