Startskott i Sydney för den första visselblåsarstandarden

Den 5 november träffas medlemsländer inom ISO i Sydney för att diskutera upplägget för den allra första globala standarden för visselblåsning, Whistleblowing Management Systems – Guidelines. 45 länder har anmält intresse för att delta i arbetet. Från Sverige kommer Tina Bohlin från SIS, Swedish Standards Institute, att vara med. – Vi kommer att i detalj börja analysera alla viktiga delar inom ett visselblåsarsystem. Jag ser fram emot intressanta diskussioner, säger hon.

Avsikten är att skapa en ram för ett tydligt och robust visselblåsarsystem inom en organisation samt en skyddande miljö där människor kan rapportera oro vilket är avgörande för att effektivt förebygga och hantera oegentligheter. Det finns många exempel på organisationer där det visat sig att policyer, praxis och andra bestämmelser ofta brister, även i stora och allmänt erkända organisationer.

– Jag skulle säga att det inom alla organisationer finns ett tydligt behov av att ledningen stödjer visselblåsning för att främja en etisk arbetsmiljö där alla medarbetare vågar rapportera felaktigheter. Standarden ska vägleda och stödja organisationer för att uppdatera sina policyer och hantering kring visselblåsning eller upprätta dessa om de inte finns, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Att inte lyssna på visselblåsare kan leda till långtgående konsekvenser för organisationerna, och det är också viktigt för organisationernas intressenter som litar på dem, t.ex. kunder, konsumenter, serviceanvändare och andra. Visselblåsare kan också hjälpa till att stödja hållbarhetsagendan t.ex. genom att rapportera miljöskador.

Standarden kommer att kunna användas fristående men också tillsammans med andra ISO-ledningssystemstandarder, som till exempel ISO 9001 (kvalitet)ISO 14001 (miljö) och ISO 37001 mot mutor. Målgruppen för standarden är främst ledningen inom alla olika typer av organisationer inom alla branscher.

SIS kommer att samla svenska intressenter som vill vara med och påverka det globala arbetet.

SIS, Swedish Standards Institute, är en internationell organisation som driver och samordnar standardiseringen i Sverige. SIS är medlem och representerar Sverige i den europeiska standardiseringsorganisationen CEN och den globala organisationen ISO.

Nu finns en standard för kvalitetssäkring av HVB15.11.2018 06:26Pressmeddelande

Möjligheten att vara på ett Hem för vård eller boende (HVB) kan vara en avgörande faktor i en människas liv. Det är därför viktigt att kvaliteten på omsorgen inte avgörs av vilken utförare som driver HVB-hemmet eller var i landet hemmet ligger. Därför har SIS, Swedish Standards Institute, tillsammans med ett 20-tal aktörer från olika sektorer tagit fram en standard för kvalitetssäkring av HVB, oavsett driftsform, med tydligt brukarfokus.

Inbjudan till seminarium om framtidens transporter12.11.2018 09:09Pressinbjudan

Framtidens teknik utvecklas här, nu och i morgon. Det som varit drömmar och visioner blir realitet i snabb takt. Det är spännande tider. Men hur försäkrar vi oss om att den nya tekniken leder oss mot säkra, mer hållbara och effektiva transportlösningar? SIS, Swedish Standards Institute, och Urban ICT Arena bjuder in till ett kostnadsfritt frukostseminarium om framtidens transporter den 15 november i Stockholm.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.