Startskott i Sydney för den första visselblåsarstandarden

Den 5 november träffas medlemsländer inom ISO i Sydney för att diskutera upplägget för den allra första globala standarden för visselblåsning, Whistleblowing Management Systems – Guidelines. 45 länder har anmält intresse för att delta i arbetet. Från Sverige kommer Tina Bohlin från SIS, Swedish Standards Institute, att vara med. – Vi kommer att i detalj börja analysera alla viktiga delar inom ett visselblåsarsystem. Jag ser fram emot intressanta diskussioner, säger hon.

Avsikten är att skapa en ram för ett tydligt och robust visselblåsarsystem inom en organisation samt en skyddande miljö där människor kan rapportera oro vilket är avgörande för att effektivt förebygga och hantera oegentligheter. Det finns många exempel på organisationer där det visat sig att policyer, praxis och andra bestämmelser ofta brister, även i stora och allmänt erkända organisationer.

– Jag skulle säga att det inom alla organisationer finns ett tydligt behov av att ledningen stödjer visselblåsning för att främja en etisk arbetsmiljö där alla medarbetare vågar rapportera felaktigheter. Standarden ska vägleda och stödja organisationer för att uppdatera sina policyer och hantering kring visselblåsning eller upprätta dessa om de inte finns, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Att inte lyssna på visselblåsare kan leda till långtgående konsekvenser för organisationerna, och det är också viktigt för organisationernas intressenter som litar på dem, t.ex. kunder, konsumenter, serviceanvändare och andra. Visselblåsare kan också hjälpa till att stödja hållbarhetsagendan t.ex. genom att rapportera miljöskador.

Standarden kommer att kunna användas fristående men också tillsammans med andra ISO-ledningssystemstandarder, som till exempel ISO 9001 (kvalitet)ISO 14001 (miljö) och ISO 37001 mot mutor. Målgruppen för standarden är främst ledningen inom alla olika typer av organisationer inom alla branscher.

SIS kommer att samla svenska intressenter som vill vara med och påverka det globala arbetet.

SIS, Swedish Standards Institute, är en internationell organisation som driver och samordnar standardiseringen i Sverige. SIS är medlem och representerar Sverige i den europeiska standardiseringsorganisationen CEN och den globala organisationen ISO.

Bättre beslut när miljöpåverkan uttrycks i pengar18.3.2019 08:00:26 CETPressmeddelande

En ny ISO-standard ska hjälpa företag att värdera sin miljöpåverkan. Initiativet är svenskt. SIS, Swedish Standards Institute, har lett det globala arbetet med initiativtagaren Swedish Life Cycle Center vid Chalmers och dess samarbetspartners. – En anledning till att hållbar utveckling inte går tillräckligt snabbt är att den inte är hopkopplad med ekonomin säger Bengt Steen vid Swedish Life Cycle Center.

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37 CETPressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.