Startskottet för 150 dagar med skidåkning

Tidigt på fredagsmorgonen stod förväntansfulla skidåkare i kö för att ta sina första svängar i Sälen, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. Senaste tidens vinterkyla i fjällen har skapat ett vackert vinterlandskap. Nästa fredag 7 december öppnar även VM-orten Åre. Skidsäsongen är lång och avslutas i början av maj.

SkiStars medarbetare är glada att öppna för säsongen!

- Nu är vi igång och ser framemot 150 dagar med skidåkning, spännande event och mycket skidglädje. Vi kickstartar med skidtestarhelg i Vemdalen och Hemsedal och nästa helg blir det skidtestarhelg i Sälen, säger Linda Morell PR-chef på SkiStar.

Med Åres öppning den 7 december är nu SkiStars alla skandinaviska skidorter öppna för vintersäsongen. Åre och Trysils skidtestarhelger går av stapeln 13-16 december. I österrikiska St. Johann är snöproduktionen i full gång.

Nytt på SkiStars skidorter:

• SkiStar Sälen: Skandinaviens modernaste 8-stols expresslift öppnar i Hundfjället 14 december. Hundfjället får även nya nedfarter, en SkiStar Fun Ride och utökade snösystem. Flertalet nya boenden byggs och till våren byggstart för SkiStar Lodge Hundfjället.
  • SkiStar Åre: Den 4-17 februari 2019 står Åre för tredje gången värd till FIS Alpine World Ski Championships, världens näst största vintersportevenemang efter OS. SkiStar är officiell titelsponsor för mästerskapet som blir ett evenemang med en kombination av spännande tävlingar och upplevelser.
  • SkiStar Vemdalen: Flera nya boenden och fokus på barn- och familjeupplevelser med bl.a. fler Valleshower, nytt barnområde med rullband i Storhogna.
  • SkiStar Trysil: Fortsätter att utveckla det populära Skihytta-området med ny barnlift, två nya barnbackar med roliga Valle-element och nytt snösystem
  • SkiStar Hemsedal: Förra säsongens stora succé SkiStar Fun Ride utvecklas med nya element och ljud, även barnområdet utvecklas med ny barnlift och nya barnbackar.

SkiStars medarbetare är glada att öppna för säsongen!

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Närmare till Sälen och Trysil med flyg från fem svenska städer i vinter22.5.2019 07:08:43 CESTPressmeddelande

Nu blir det både enklare och snabbare att nå Sveriges och Norges största skidorter, Sälen och Trysil, med BRA-flyg från Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. Accessen till skidåkning i två länder blir en av världens bästa med endast 10 minuter transfertid till Sälens närmast belägna skidområde - Hundfjället och bara 40 minuter till Trysil från den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.

SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil1.4.2019 07:05:00 CESTPressmeddelande

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.