BrainRepair UG

Startup-företaget BrainRepair UG når investeringsgenombrott med stamcellsbehandling för nyfödda barn

Dr. Metin Colpan, grundaren av det Nasdaq-noterade företaget Qiagen N.V. förvärvade 5 % av aktierna i BrainRepair UG till ett värde av 15 miljoner euro

Bochum, Germany: Den extremt framgångsrika uppfinnaren och entreprenören som låg bakom den unika framgångssagan med Qiagen N.V., ett företag som gick från startup-företag till ett börsvärde på 10 miljarder, har nu beslutat att fokusera sina aktiviteter på BrainRepair UG, som är en avknoppning från Ruhr-University Bochum (RUB). BrainRepair UG har tagit fram, en unik metod baserad på egna (autologa) stamceller från navelsträngsblod för att behandla hjärnskador och cerebral pares (CP) hos nyfödda, något som drabbar 70 000 barn inom EU varje år. Metin Colpans patenterade uppfinning har blivit en standardmetod som rekommenderas av Världshälsoorganisationen (WHO). Den används av forskare världen runt och förändrar hur de kan komma åt, rena och förstå genetiska data i DNA och RNA. Europeiska patentverket säger att ”... Den tyska forskaren Metin Colpans outtröttliga arbete under fyra decennier har banat väg för snabb och effektiv genetisk dataanalys, vilket gör det möjligt för forskare att bättre upptäcka sjukdomar och öppna upp för nya behandlingar av sjukdomstillstånd inklusive covid-19” och Prof. Dr. Arne Jensen, medgrundare och VD för BrainRepair UG, fortsätter: ”Vi är mycket glada över att vi nu kan dra nytta av den stora erfarenhet som Dr. Colpan erbjuder som styrelseledamot och ordförande i den rådgivande nämnden på vår väg till aktiemarknaden genom börsintroduktionen på Nasdaq First North som är planerad till november 2021.” BrainRepair UGs stamcellsprodukt är den första i världen som beviljas ”Orphan Drug Designation” (ODD) av Europeiska kommissionen och Europeiska läkemedelsmyndigheten. Denna beteckning garanterar marknadsexklusivitet i alla EU-länder i 12 år efter marknadsgodkännande. Prof. Arne Jensen betonar, ”Alla våra personliga, vetenskapliga, kliniska och filantropiska insatser tjänar det slutliga målet – att bekämpa infantil cerebral pares, det vanligaste funktionshindret i barndomen, och få slut på cerebral pares hos barn!"

Om Qiagen N.V.

QIAGEN är en tysk leverantör av prov- och analystekniker för molekylär diagnostik, tillämpad testning, akademisk och farmaceutisk forskning. Samlat under det holländska holdingbolaget QIAGEN N.V., bedriver företaget verksamhet från fler än 35 kontor i över 25 länder.[16] QIAGENs aktier är noterade på NYSE (med kortnamnet QGEN) och på Frankfurtbörsen i Prime Standard (med kortnamnet QIA). Thierry Bernard är företagets verkställande direktör. Huvudkontoret ligger i Hilden, Tyskland. Antal medarbetare: cirka 5000. Totalt eget kapital: 2 634,970 miljoner US-dollar. Industri: Bioteknik. Totala tillgångar: 5 748,332 miljoner US-dollar. Börsvärde: 11 123 miljarder dollar.

Om BrainRepair UG

BrainRepair UG är ett startup-företag inom klinisk prövning som utvecklar avancerade stamcellsbehandlingar baserade på mänskligt navelsträngsblod för ett brett spektrum av indikationer relaterade till hjärnskada hos barn inklusive de som orsakas av syrebrist och inflammation (PVL, HIE, NE), blödning, stroke, cerebral pares (CP), traumatisk hjärnskada (TBI) och ryggmärgsskada (SCI). BrainRepair UG är det första bioteknikföretaget i världen vars stamcellsprodukter har tilldelats ”Orphan Medicinal Product Designations” av Europeiska kommissionen och Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA för behandling av hjärnskada hos nyfödda barn (PVL, NE). BrainRepairs huvudkontor ligger i Bochum, Tyskland. Du finner mer information på webbplatsen https://brainrepair.eu/.

Länkar:

Metin Colpan (DE) - Finalist for the European Inventor Award 2021 – EPO https://www.epo.org/news-events/events/european-inventor/finalists/2021/colpan.html

Autologous Cord Blood Therapy for Infantile Cerebral Palsy: From Bench to Bedside,Obstet Gynecol Int vol.2014,12p; https://www.hindawi.com/journals/ogi/2014/976321/

First Autologous Cord Blood Therapy for Pediatric Ischemic Stroke and Cerebral Palsy Caused by Cephalic Molding during Birth: Individual Treatment with Mononuclear Cells", Case Reports in Transplantation, vol. 2016, Article ID 1717426, 9 pages, 2016. https://www.hindawi.com/journals/crit/2016/1717426/

EMA Orphan medicinal Product Designation Periventricular leukomalacia (PVL): https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/orphan-designations/eu3161744

EMA Orphan medicinal Product Designation Newborn encephalopathy (NE): https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/orphan-designations/eu3161743

BrainRepair UG (haftungsbeschränkt)
Prof. Dr. med. Arne Jensen, MD, MBA
Ruhr-University Bochum
Campus Clinic Gynaecology
Universitätsstr. 136
44799 Bochum, Tyskland