Staten behöver finansiera skolan – nu!

En ny undersökning visar att kommunala skolpolitiker inte tror på sin egen kommuns förmåga att kunna finansiera skolan i framtiden. Även rektorerna bedömer att förutsättningarna med dagens finansiering av den egna verksamheten är dåliga och säger att det kommer att behövas ytterligare statliga tillskott för att klara grundskolans finansiering. Rektorerna tror att den egna verksamheten skulle förbättras med statlig finansiering.

Åsa Fahlén, förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin/LR

– Svaren från grundskolans rektorer ger ett tydligt besked. Regeringen måste lyssna och agera snabbt. En långsiktigt hållbar modell för ett statligt sektorsbidrag till grundskolan måste utredas och införas snarast möjligt. Det är uppenbart att likvärdigheten inte kan garanteras med dagens system, säger Matz Nilsson, förbundsordförande i Sveriges Skolledarförbund.

– Att staten går in och tar över finansieringen kommer inte lösa skolans problem som genom ett trollslag, men det är en alldeles nödvändig förutsättning för att kunna genomföra andra viktiga åtgärder för en likvärdig och kompensatorisk skola, säger Åsa Fahlén förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund.

Rapporten "Hur ska grundskolan finansieras i framtiden?".

PRESSKONTAKT

Lena Linnerborg, Sveriges Skolledarförbund, 070-617 62 09

Håkan Carlsson, Lärarnas Riksförbund, 073-438 92 57

Ladda ned bild
Matz Nilsson, förbundsordförande i Sveriges Skolledarförbund. Foto: Martin Lindeborg
Ladda ned bild

070- 262 27 00

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Risk för politisk bluffpoker22.1.2020 15:48:29 CETPressmeddelande

Idag har besked kommit om att delar av oppositionen enats om en ändringsbudget. Den innehåller mer pengar till kommunerna som i bästa fall kan gå till skolan men där finns också stora orosmoln. – Om man bestämmer sig för att skära ner på skolans lärarassistenter så måste vi få en garanti för att dessa pengar ovillkorligen återförs till skolan. Annars är det bara en politisk bluffpoker som riskerar att drabba skolan, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbund kräver en översyn av timplanen17.1.2020 11:35:42 CETPressmeddelande

I samband med Skolverkets översyn av kursplaner i höstas blev det uppenbart att det är svårt att få allting att rymmas inom skolans nuvarande timplan. Att det finns en stor stoffträngsel gäller framför allt ämnet historia. Detta var också anledningen till att Skolverket ville stryka antikens historia ur kursplanen, men efter hård kritik får antiken vara kvar i undervisningen. Skolverket hade inte mandat att föreslå utökad timplan men det var uppenbart att de såg problemet.