Staten behöver finansiera skolan – nu!

En ny undersökning visar att kommunala skolpolitiker inte tror på sin egen kommuns förmåga att kunna finansiera skolan i framtiden. Även rektorerna bedömer att förutsättningarna med dagens finansiering av den egna verksamheten är dåliga och säger att det kommer att behövas ytterligare statliga tillskott för att klara grundskolans finansiering. Rektorerna tror att den egna verksamheten skulle förbättras med statlig finansiering.

Åsa Fahlén, förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin/LR

– Svaren från grundskolans rektorer ger ett tydligt besked. Regeringen måste lyssna och agera snabbt. En långsiktigt hållbar modell för ett statligt sektorsbidrag till grundskolan måste utredas och införas snarast möjligt. Det är uppenbart att likvärdigheten inte kan garanteras med dagens system, säger Matz Nilsson, förbundsordförande i Sveriges Skolledarförbund.

– Att staten går in och tar över finansieringen kommer inte lösa skolans problem som genom ett trollslag, men det är en alldeles nödvändig förutsättning för att kunna genomföra andra viktiga åtgärder för en likvärdig och kompensatorisk skola, säger Åsa Fahlén förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund.

Rapporten "Hur ska grundskolan finansieras i framtiden?".

PRESSKONTAKT

Lena Linnerborg, Sveriges Skolledarförbund, 070-617 62 09

Håkan Carlsson, Lärarnas Riksförbund, 073-438 92 57

Ladda ned bild
Matz Nilsson, förbundsordförande i Sveriges Skolledarförbund. Foto: Martin Lindeborg
Ladda ned bild

070- 262 27 00

070- 262 27 00

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Utveckling som måste vändas12.7.2019 14:04:48 CESTPressmeddelande

Lärarutbildningarna är i toppen eller kanske snarare i botten vad gäller betygsnivåerna för att komma in på en högskoleutbildning. Det visar statistiken från de nya antagningsbeskeden. - Det är mycket bekymmersamt, säger Svante Tideman, förste vice ordförande för Lärarnas Riksförbund. - Det är viktigt att fortsätta uppvärdera läraryrket för att göra det attraktivt. Vi vill ju att söktrycket ska öka och att inte lärarutbildningarna ska vara de med minst krav att komma in på, säger Svante Tideman. - Med tanke på den mycket stora lärarbristen är det allvarligt att inte fler söker till lärarutbildningen, avslutar Svante Tideman. Nyhetsartikel i SvD idag: https://www.svd.se/har-ar-lagst-krav-pa-betyg--larare-i-topp#sida-9 Kontakt: Svante Tideman kan nås på: +46 72-370 45 59 Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med snart 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.