Statens medieråd

Statens medieråd har upphandlat kommunikationstjänster från Intellecta Corporate

Dela

Hur kan jag prata med mitt barn om näthat? Hur kan källkritik läras ut i skolan? Och vad gör egentligen unga på nätet? I en nyligen avslutad upphandling tecknar Statens medieråd avtal med Intellecta Corporate kring kommunikationstjänster.

Statens medieråd tar fram kunskap, material och utbildningar om medie- och informationskunnighet.

– Vi  har en spännande och intensiv tid framför oss. Kampanjen No hate speech movement går in i en ny fas där vi bland annat kommer att synas tillsammans med Youtubers, vi ska uppdatera våra digitala utbildning i medie- och informationskunnighet, vår uppskattade podd kommer ut i nya avsnitt och mycket annat, säger Helena Dal, verksamhetsansvarig för information och vägledning på Statens medieråd.

Statens medieråd bildades 2011 och verkar för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan, följa medieutvecklingen när det gäller barn och unga, samt sprida information och ge vägledning om barns och ungas mediesituation.

– Statens medieråd arbetar med frågor som är oerhört angelägna, som berör oss alla och som blir viktigare för varje dag. Våra barn och unga tillbringar allt mer tid framför skärmar. Deras förmåga att genomskåda propaganda eller för den delen att identifiera reklam, är nödvändig livskunskaper för att kunna fungera väl i det moderna, digitala samhället, säger Hampus Brynolf, vice VD, Intellecta Corporate.

Avtalet trädde i kraft den 1 augusti och kostnaden för hela upphandlingen är uppskattat till en miljon kronor per år i maximalt fyra år. 

Nyckelord

Kontakter

Om

Statens medieråd
Statens medieråd
Box 27204
102 53 Stockholm

08-665 14 60http://statensmedierad.se

Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.

Följ Statens medieråd

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Statens medieråd

”En bild säger mer än tusen ord”- Statens medieråd ger unga verktyg att avslöja könsnormer i bildspråket12.12.2017 06:00Pressmeddelande

Varje dag möts vi av otaliga mängder bilder. Vad som syns och inte syns kan påverka vilka röster vi tar på allvar. I spåren av #metoo efterlyser skolelever utbildning och redskap för hur samhället kan skildra individer mer jämställt. Nu presenterar Statens medieråd ett nytt omfattande material om osynliga strukturer i bildspråket, riktat till pedagoger på högstadiet och gymnasiet.

Smarta mobiler behåller sin statusroll1.12.2017 11:03Pressmeddelande

Familjens inkomst och utbildningsnivå spelar en fortsatt viktig roll för barns tillgång till och användning av medier. I Statens medieråds rapport Ungar & medier: demografi från 2015 visade resultaten att tillgång till medieteknik i hemmet hade en tydlig koppling till familjens inkomst. Detta bekräftas nu även i 2017 års undersökning. Exempelvis använder barn till föräldrar med både låg utbildning och låg inkomst internet allra minst medan barn till föräldrar med låg utbildning och hög inkomst använder internet allra mest.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum