Statens Medieråd

Statens medieråd testar: Vad vet föräldrar om barnens digitala värld?

31.10.2016 07:30 | Statens Medieråd

Dela

Vad vet föräldrar om barnens vardag på nätet? Nu kan de testa sig själva med hjälp av Statens medieråds nya Föräldraquiz.

Vad är en haul? Vad menas med mukbang? Och när är det rätt att swipa? 

Föräldraquizet är en del av No Hate Speech Movement, en kampanj mot näthat som drivs av Statens medieråd på uppdrag av regeringen. Syftet med Föräldraquizet är att på ett lättsamt sätt förmedla kunskap och väcka intresse för olika företeelser i barns och ungas digitala värld. Några ämnen som tas upp i quizet är youtubers, onlinespel och produktplaceringar. 

Den 4 november är det No hate-dagen – en dag då unga manifesterar mot näthat i sociala medier. Under veckorna före och efter sprider Statens medieråd material för att stötta föräldrar, lärare, bibliotekarier, idrottsledare och andra vuxna nära barn att ta upp frågan om hur vi beter oss på nätet.

– Föräldrar kan vara barnens viktigaste resurs. Men för att kunna bidra positivt även i barns och ungas digitala vardag behöver man viss kunskap. Vi vill sprida sådan kunskap och bidra till att brygga över det glapp som finns mellan föräldrars och barns verklighet i dag, säger Helena Dal, verksamhetsansvarig för Information och vägledning vid Statens medieråd.

Inom ramen för No Hate Speech Movement har Statens medieråd förutom Föräldraquizet tagit fram undervisningsmaterial, affischer, foldrar, poddar och filmer om näthat – fritt för användning och lätt tillgängligt på en ny webbplats. 

* * *

Fakta om No hate-dagen

Den 4 november hålls en stor manifestation i sociala medier. Primär målgrupp är barn och unga mellan 11 och 18 år, men alla kan delta genom att ”kärleksbomba” i sociala medier – sprida goda budskap märkta med hashtag #NoHateSE. Manifestationen hålls för tredje året i rad. Förra året spreds över 2 000 bilder med kärleksbudskap bara på Instagram, och många skolor och skolbibliotek uppmärksammade dagen, som i år infaller på höstlovet.

Detta är No Hate Speech Movement

No Hate Speech Movement syftar till att göra internet bättre. Kampanjen vänder sig i första hand till barn och unga. Den ska bidra till ökad kunskap om främlingsfientlighet, sexism och liknande former av intolerans, bättre förmåga att utnyttja mänskliga rättigheter och vara demokratisk delaktig, en källkritisk hållning och stärkt eget kritiskt tänkande i relation till medier. I uppdraget ingår att ”värna demokratin mot våldsbejakande extremism genom att stärka barns och ungas medie- och informationskunnighet”. Statens medieråd ska särskilt se till att kampanjen även når barn och unga med kognitiva och intellektuella funktionsnedsättningar.

Bakgrund till kampanjen

Rasistiska och sexistiska budskap, elakheter, trakasserier och mobbning har blivit en ovälkommen del av livet på nätet för många. Särskilt utsatta är barn och unga. För att stärka dem och ge dem verktyg att hantera och motverka näthat, driver Statens medieråd sedan 2013 kampanjen No Hate Speech Movement. Initiativet kom från Europarådet, och Statens medieråd har regeringens uppdrag att fortsätta kampanjen till och med 2017.

Nyckelord

Kontakter

Kontakt: Anna Fagerström
anna.fagerstrom@statensmedierad.se
0707-952626

Bilder

Länkar

Om

Statens Medieråd
Statens Medieråd
Box 27204
102 53 Stockholm

08-665 14 60http://statensmedierad.se

Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år. 

Följ Statens Medieråd

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste nyheterna från Statens Medieråd

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt nyhetsrum