Statens servicecenter

Statens servicecenter erbjuder Migrationsverkets tjänster i Mariestad

Dela

Nu kan Statens servicecenters besökare få hjälp med Migrationsverkets digitala tjänster på servicekontoret i Mariestad. Den 1 september startar ett pilotprojekt som ska ge svar på om tjänsten kan utökas till fler servicekontor i landet.

Besökare till det statliga servicekontoret i Mariestad kan under den närmsta tiden få stöd och personlig service i många av Migrationsverkets tjänster. Tillsammans med servicekontoren i Borlänge och Visby ingår Mariestad i ett fem månader långt pilotprojekt som drivs av Statens servicecenter och Migrationsverket.

Fortsatt lokal service

Pilotprojektet genomförs på tre utvalda orter där Migrationsverket avvecklar sina kontor, som en konsekvens av ett kraftigt minskat antal ansökningar om uppehållstillstånd i Sverige. Genom samverkan med Statens servicecenter kan sökande även i fortsättningen få hjälp på orten.

– Nu kan vi hjälpa kunder i ännu fler ärenden i samband med olika livssituationer och integrering i samhället. Vi hoppas att pilotprojektet kommer leda till en permanent samverkan och integreras på fler av Statens servicecenters servicekontor, säger Denise Mattsson, kontorsområdeschef i Mariestad.

Migrationsverkets tjänster på servicekontor

Besökare till Migrationsverket kan få hjälp med digitala självbetjäningstjänster och information om regelverk och processer. Servicehandläggarna kan också hjälpa till att skriva ut underlag och blanketter samt ta emot handlingar som vidarebefordras till Migrationsverket. Går inte frågorna att lösa med hjälp av allmän information och stöd i digitala tjänster kommer servicehandläggarna istället att hänvisa till rätt instans på Migrationsverket.

Permanent samverkan utreds

Samarbetet mellan myndigheterna påbörjas som ett pilotprojekt på tre orter med syfte att se över möjligheterna till en eventuell permanent samverkan på fler servicekontor. Parallellt med pilotprojektet pågår ett analysarbete som ska ge svar på hur en framtida samverkan ska utformas.

Målet med pilotprojektet är att bedöma vilka tjänster servicekontoren ska kunna utföra åt Migrationsverket, utifrån juridiska och verksamhetsmässiga förutsättningar.

På Statens servicecenters servicekontor ges sedan tidigare vägledning och service till invånare och företagare i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Nyckelord

Kontakter

Om

Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag. Fram till år 2023 utökar vi till 148 servicekontor.

Från den 1 juni 2019 driver vi de statliga servicekontoren dit privatpersoner och företagare kan vända sig för att få information och service kring tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket.

Följ Statens servicecenter

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum