Statens servicecenter

Statens servicecenter kapar kostnaderna för staten

Dela

Statens servicecenter har genom kraftfulla åtgärder effektiviserat verksamheten och kan nu sänka avgifterna för sina tjänster till kundmyndigheterna. Avgiften för lönespecifikationer sänks från och med den 1 juli i år.

Statens servicecenter tillhandahåller tjänster för statliga myndigheter, inom ekonomi- och personaladministration, med målsättningen att sänka kostnaderna med bibehållen eller ökad kvalitet. Myndigheten grundades den 1 juni 2012.

– Det kontinuerliga arbete som sker inom Statens servicecenter för att hålla tillbaka kostnadsutvecklingen för tjänsterna har inneburit att vi inte behövt höja avgifterna för våra lönetjänster sedan 2017. Att vi nu kan sänka kostnader för våra lönetjänster känns väldigt bra. Det är ett viktigt kvitto på att våra leveranser inte bara sparar tid men också pengar, säger generaldirektör Thomas Pålsson.

Trots årliga ökade kostnader för system och personal har Statens servicecenter inte höjt avgifterna för sina lönetjänster de senaste tre åren. Grundavgiften för lönesystem inom lönetjänsten sänks nu med två kronor per lönespecifikation från och med den 1 juli.

Myndigheten har också tagit fram en första version av en standardiserad grundtjänst för redovisning, lön- och e-handel i en paketerad helhetslösning. Genom det gemensamma innehållet möjliggörs att fullt ut ta tillvara de stordriftsfördelar som kommer ur stora volymer och en standardiserad uppsättning.

I samband med att ett antal myndigheter under året byter lönesystem från Palasso till Primula har flera valt att flytta sina kundunika lösningar till Statens servicecenters standardiserade grundtjänst. En effekt av standardiseringen innebär en kostnadsbesparing på 23 miljoner kronor för statsförvaltningen som helhet.

Ytterligare en åtgärd som har medverkat till att spara pengar är satsningen på digitalisering. En utökad digitalisering inom e-handel- och lönetjänsterna har medfört effektivare arbetssätt och lägre kostnader.

Mer information:

Åtgärder för att minska kostnadsutvecklingen för administrativa tjänster

Kontakter

Om

Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag på 117 servicekontor över hela landet.

Från den 1 juni 2019 driver vi de statliga servicekontoren dit privatpersoner och företagare kan vända sig för att få information och service kring tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket.

Följ Statens servicecenter

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum