Statens servicecenter

Statens servicecenter samverkar med Rädda barnen i Rinkeby

Dela

Den 14 oktober finns Statens servicecenter på plats på Folkets hus i Rinkeby för att svara på frågor om myndigheternas digitala tjänster. Evenemanget arrangeras i samarbete med Rädda barnen och Digitalidag. Syftet är att tillgängliggöra vägledning gällande digitala tjänster.

Hur kan jag hantera post, räkningar, kvitton och andra viktigheter digitalt? Vilka ärenden kan jag utföra online för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Skatteverket och Pensionsmyndigheten? Vad ska jag tänka på när jag e-handlar?

Det är några av frågorna som besökare kan få svar på när Statens servicecenter tillsammans med andra aktörer är på plats på Folkets hus i Rinkeby klockan 16.00 - 20.00, under Digitalidag, fredagen den 14 oktober.

Initiativet arrangeras i samarbete med Rädda barnens satsning På lika villkor med syfte att tillgängliggöra vägledning gällande digitala tjänster.

Gör dig själv en e-tjänst

Statens servicecenter deltar för tredje året i rad i den nationella temadagen Digitalidag och uppmärksammar denna på våra servicekontor runtom i landet. Servicekontorens budskap under dagen är ”Gör dig själv en e-tjänst”, där servicehandläggare lägger extra fokus på att stötta besökare att själva ta sig an de digitala tjänsterna.

Statens servicecenter ansvarar idag för124 statliga servicekontor från Kiruna till Trelleborg. På servicekontoren får medborgare och företagare vägledning kring tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Sammanlagt har servicekontoren i landet drygt två miljoner besökare årligen.

Digitalidag är en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar som arrangeras för tredje gången. Initiativtagare är Sveriges kommuner och regioner (SKR), Statens servicecenter, Landsorganisationen i Sverige (LO), Forum för omställning, Kungliga Ingenjörsvetenskaps-akademin och Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).

Nyckelord

Kontakter

Om

Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag. Fram till år 2023 utökar vi till 147 servicekontor.

Från den 1 juni 2019 driver vi de statliga servicekontoren dit privatpersoner och företagare kan vända sig för att få information och service kring tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket.

Följ Statens servicecenter

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum