Statliga Samhall långt under marknadspris enligt Konkurrensverket

Under drygt ett halvår har statliga Samhall utfört städtjänster där marknadspris överstiger Samhalls pris med åtminstone 40 procent. Det meddelar Konkurrensverket i ett beslut. Trots det läggs ärendet ner.

Statliga Samhall har utfört städtjänster i en matbutik till långt under marknadspris. Det uppger Konkurrensverket i ett nytt beslut. Bakom anmälan ligger Almega Städföretagen, som i många års tid uppmärksammat Samhalls underprissättning i städupphandlingar.

I beslutet från Konkurrensverkets står ”att det inte är möjligt att utföra det städuppdrag som klagomålet gällde till det pris som Samhall har offererat företaget”. Myndigheten bedömer att marknadspriset överstiger Samhalls pris med åtminstone 40 procent. Samhall har utfört städuppdraget under drygt ett halvår.

– Stödet till Samhall måste redovisas på individnivå, så att man kan följa vad pengarna används till. De ska inte gå till att dumpa priserna på städmarknaden, säger Ari Kouvonen, näringspolitisk expert på Almega Städföretagen.

Eftersom städuppdraget i livsmedelsbutiken avslutades i mars 2021 avslutar Konkurrensverket utredningen trots att de konstaterar kraftig underprissättning. Konkurrensverket meddelar också att de tagit emot ett antal liknande klagomål om Samhalls prissättning av städtjänster. Dessa följs för tillfället upp hos myndigheten.

– Det är oacceptabelt att ärendet avskrivs med argumentet att förfarandet upphört. Det är som att fria en brottslig för att den brottsliga verksamheten inte längre pågår. Att Samhall under ett års tid ansåg att ett pris så långt under marknadspris var skäligt är anmärkningsvärt. Det är hög tid för en reformering av Samhall, säger Ari Kouvonen, näringspolitisk expert på Almega Städföretagen.

Almega Städföretagen publicerade 2018 rapporten ”Samhall sopar mattan med städföretagen” som visade att Samhall i Norra Sverige vann nästan lika många städupphandlingar som de fyra stora privata städföretagen tillsammans. I Norrbotten vann man 78 procent av de städupphandlingar man deltog i.

Läs mer hos Konkurrensverket här: https://www.konkurrensverket.se/informationsmaterial/nyhetsarkiv/samhall-utforde-stadtjanster-langt-under-marknadspris/

Rapporten ”Samhall sopar mattan med städföretagen” hittar du här.

Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
Telefon: 08-762 69 74, E-post: michelle.jacobsson@almega.se

Ari Kouvonen, näringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen
Telefon: 08-762 69 36, E-post: ari.kouvonen@almega.se

Almega Service­företagen är bransch- och arbetsgivar­organisationen för landets service­företag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlems­företag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.