Statshemligheter – en ny podd av Fackförbundet ST

Idag lanseras det första avsnittet av STATSHEMLIGHETER – en podd som sätter fokus på staten och statsförvaltningen i Sverige. Vilken roll har staten? Och hur är det att vara statligt anställd? Tillsammans med experter, debattörer och fackliga företrädare diskuterar programledare Silvia Kakembo vad som är hemligheten bakom den svenska förvaltningen och hur den kan bli bättre för både medborgare och anställda.

- Namnet ”STATSHEMLIGHETER” har vi valt för att vi tror att mycket av det som utspelar sig i den svenska statsförvaltningen är ganska underrapporterat i media. Statens trogna tjänare får sällan de stora rubrikerna, det är väl Anders Tegnell som är ett lysande undantag. Men det finns mycket intressant att prata om när det gäller statens angelägenheter, säger Silvia Kakembo.

I STATSHEMLIGHETER kommer ämnen som tystnadskultur, statens krisberedskap, och hur den perfekta statstjänstemannen ser ut att tas upp. Vad krävs för att rätt personer ska vilja arbeta i statens tjänst?

Målgruppen för podden är inte enbart medlemmar i ST eller fackligt förtroendevalda, utan alla som är intresserade av vad som försiggår i den svenska staten.

- På Fackförbundet ST ser vi att det behövs en livaktig offentlig debatt om den svenska statsförvaltningen. Vi kan inte ta staten för given, utan den måste också vridas och vändas på och utvecklas. Den diskussionen får inte bara föras på departementen eller på myndigheternas ledningsavdelningar. Där ser vi det som en uppgift för oss som fackförbund för statligt anställda att erbjuda ett forum för en sådan debatt, säger Anna Fairbrass, kommunikationschef på Fackförbundet ST.

I första avsnittet diskuterar statsvetaren Jenny Madestam och debattören Lisa Pelling med utgångspunkt i reformeringen av Arbetsförmedlingen hur politisk populism och kortsiktig jakt på väljare drabbar myndigheter.

STATSHEMLIGHETER produceras av Arena Opinion på uppdrag av Fackförbundet ST och finns att lyssna på där poddar finns.

LYSSNA HÄR

Polisens nya avtal löser inte polisens problem16.6.2022 10:06:37 CEST | Pressmeddelande

Om svensk polis ska kunna klara av att växa och möta de krav på förstärkt förmåga som samhället ställer, är det fel väg att gå att enbart hoppas på att det är poliser som ska göra jobbet. Medan myndigheten satsar på löneökningar för utbildade poliser och kraven för att bli polis sänks, flyr den civilanställda personalen samtidigt som platserna på polisutbildningarna runt om i landet står tomma. Fackförbundet ST menar att allt detta sammantaget ger bilden av en myndighet som går åt helt fel håll.

Fackliga rättigheter för lokalanställd ambassadpersonal16.5.2022 10:53:10 CEST | Pressmeddelande

Fackförbundet ST och Regeringskansliet har träffat en överenskommelse som ger lokalanställd ambassadpersonal möjlighet att arbeta fackligt. Det ger också förtroendevalda lokalanställda möjlighet att företräda personal på andra ambassader. ST har länge drivit arbetet för att lokalt anställda på svenska ambassader ska få fackliga rättigheter, och ser överenskommelsen som en stor framgång.