Statsminister Magdalena Andersson hos Lärarnas Riksförbund

Idag kl. 9.30 talar statsminister Magdalena Andersson på Lärarnas Riksförbunds pågående förbundsmöte på Clarion hotell.

-  Det är en stor ära för Lärarnas Riksförbund att ta emot statsministern i en tid som säkert är hektisk för en statsminister. Vi hoppas och tror att det speglar det politiska systemets intresse för skolfrågorna och utgår från att detta engagemang nu håller i sig både före och efter valet, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Efter talet finns det en begränsad tid för media.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med cirka 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Skolpolitisk debatt i Almedalen: Hur gör vi skolan likvärdig?30.6.2022 08:58:28 CEST | Pressinbjudan

Missa inte när de viktigaste skolfrågorna debatteras i Almedalen! Svensk skola befinner sig i en kris. Likvärdigheten sjunker, var tredje elev når inte gymnasieexamen och lärarbristen riskerar att permanentas. Skolor byter dessutom rektorer i oroväckande takt. Varför räcker inte politiken till? Vad tänker partierna göra för att vända utvecklingen? Vilken skola har vi vid nästa val 2026?

Coronakrisen i skolan - Kunskapstapp för miljardbelopp svarades med handsprit9.6.2022 14:15:15 CEST | Pressmeddelande

Lärarnas Riksförbund varnade tidigt för det pågående kunskapstappet i skolan under coronakrisen som förbundet beräknade skulle kosta samhället drygt 5,5 miljarder kronor enbart under våren 2020. I genomsnitt bedömde nästan 3 av 4 lärare redan då enligt LR att pandemin skulle ha en negativ påverkan på elevernas kunskapsutveckling. Men den politiska handlingskraften som efterfrågades, om att satsa på lärarna där bland annat staten skulle ta över huvudansvaret för skolverksamheten, uteblev.