Statsminister Stefan Löfven deltar på Sveriges Allmännyttas digitala kongress

Den 21 april genomför Sveriges Allmännytta sin kongress. Förtroendevalda och tjänstepersoner från hela landet möts för att diskutera hur allmännyttans roll som en stark samhällsbyggare kan utvecklas. Dessutom deltar statsminister Stefan Lövfen.

Statsminister Stefan Löfven.
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Statsminister Stefan Löfven. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

– Vi är mycket glada att statsministern deltar på vår kongress och ser fram emot att få ta del av regeringens bostadspolitiska ambitioner och visioner. En nyckelfråga är hur ska vi bygga, renovera och förvalta på ett sätt som inte bara är ekonomiskt, utan också socialt och ekologiskt hållbart, säger Åsa Johansson, ordförande i Sveriges Allmännytta.

Kongressen kommer också att behandla inkomna motioner, förslag till ökat medlemsinflytande och en uppföljning av Sveriges Allmännyttas Agenda 2019–2023.

Statsministern deltar mellan kl.13.15 och 13.30.

Om kongressen

Kongressen är Sveriges Allmännyttas högsta beslutande organ. Den sammanträder vartannat år och består av valda ombud. Till kongressen bjuds också medlemsföretagen in att vara med som observatörer. Kongressen består av 75 ombud och lika många ersättare.

Program och anmälan

Årets kongress sänds digitalt från Sveriges Allmännyttas lokaler.

Program finns på www.allmannyttanskongress.se. Där finns också årets motioner.

Medier som önskar delta anmäler sig till Pernilla Liljestrand. Mejla pernilla.liljestrand@sverigesallmanytta.se.

För mer information, kontakta

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Statsminister Stefan Löfven.
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Statsminister Stefan Löfven. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Hyreskommissionens förslag löser inte problemen med läge och kvalitet när hyran sätts6.7.2021 14:07:57 CEST | Pressmeddelande

Den statliga kommission som sett över hyressättningen överlämnade idag betänkandet Läge och kvalitet i hyressättningen till regeringen. − Kommissionens slutsatser att läge och kvalitet generellt sett inte slår igenom i tillräcklig utsträckning stämmer. De åtgärder som föreslås kommer dock inte lösa problemet, utan riskerar i stället att skapa nya, säger Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta.

Höga byggpriser riskerar hämma nyproduktionen av hyresrätter5.7.2021 11:03:40 CEST | Pressmeddelande

Byggpriserna måste bli lägre om byggandet av hyresrätter till rimlig hyra ska kunna öka. Men produktionspriset fortsätter uppåt. Även om kötiden till nyproducerade hyresrätter är betydligt kortare än i befintligt bestånd, syns en trend att det tar längre tid att hyra ut nyproducerade lägenheter. Det kan tyda på att färre kan betala nyproduktionshyror. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om bostadsbyggande som släpps idag.