Statssekreterare Johan Davidson besöker Busstorget

Johan Davidson statssekreterare åt infrastrukturminister Andreas Carlsson, gästar i april Busstorget, den svenska turistbussbranschens årliga evenemang och mötesplats.
Johan Davidson

- Vi märker att när fler människor återigen vill resa och mötas så har bussen en viktig roll att fylla för att bidra till återstarten av hela den svenska besöksnäringen. Därför är det verkligen jättekul att Johan Davidson besöker Busstorget! Det visar att regeringen prioriterar turismnäringen och transportfrågor, säger Anna Grönlund branschchef Sveriges Bussföretag.

Johan Davidson kommer träffa en bransch som har påverkats svårt av pandemin, men som börjar återhämta sig. Återhämtningen försvåras däremot av den stora bristen på bussförare i hela landet.

- Våra medlemsföretag vittnar om att de får säga nej till uppdrag för att de inte har förare som kan köra. Idag är fyra av tio bussförare över 60 år. Vi i branschen har länge uppvaktat våra beslutsfattare om de regler och processer som försvårar rekryteringen av bussförare, säger Anna Grönlund.

Busstorget arrangeras den 20–21 april på Aronsborgs konferenshotell i Bålsta. På eventet diskuteras aktuella ämnen och deltagarna får träffa ledande fordonstillverkare på plats. Konferensprogrammet kommer bjuda på spaningar om branschens framtid. Även statssekreterare Johan Davidson kommer att ha en egen punkt i programmet.

- Många bussföretags verksamhet är kritiska och viktiga inslag i samhället. De bussföretag som kör exempelvis turist- och beställningstrafik med buss är också en viktig resurs när den regionala busstrafiken behöver förstärkas eller när tågen stannar. För kulturlivet, idrottsvärlden och föreningssverige är möjligheten att resa tillsammans i buss viktig, säger Anna Grönlund.

Sveriges Bussföretag arrangerar konferensen Busstorget tillsammans med de ledande fordonstillverkarna MAN, Mercedes, Neoplan, Scania, Setra, VDL och Volvo.

Johan Davidson

Sveriges Bussföretag är ett bransch- och arbetsgivareförbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. Förbundet organiserar 259 bussföretag och bussresearrangörer med verksamhet över hela landet. Medlemsföretagen kör all typ av busstrafik, från offentligt upphandlad linjetrafik och skoltrafik åt landets regioner och kommuner till kommersiell långväga kollektivtrafik samt turist- och beställningstrafik.