STCC kommer tillbaka till Göteborg – nu med helt elektriska racing-bilar

2024 kommer Skandinaviens ledande racing-mästerskap STCC tillbaka till Göteborg. Nu som världens första hundra procent elektriska nationella mästerskap. Tävlingen Head 2 Head kommer avgöras i Göteborg 2024–2026.
Magnus Hallberg och Sara Brankell från Göteborg & Co, och Micke Bern från STCC. Foto: Oscar Malmlund.

Vi ser fram emot spännande tävlingar när STCC kommer tillbaka till Göteborg 2024 och framåt. Och det känns helt rätt att det är med ett elektrifierat mästerskap, något som stämmer väl överens med Göteborg som är världens mest hållbara destination, säger Magnus Hallberg, vice vd och evenemangschef på Göteborg & Co.

Vi är oerhört stolta över att fortsätta vår expansion tillbaka in i städerna och framför allt att återvända till Göteborg med ett långsiktigt samarbete - en stad med ett starkt motorintresse och ledande miljöarbete, säger Micke Bern, vd för STCC.

STCC Head 2 Head Göteborg kommer att köras den 14–15 juni 2024 och vara en av två stadstävlingar i kalendern jämsides Helsingborg – som gör premiär redan i år.

En grundförutsättning för STCC:s comeback till Göteborg är elektrifieringen av mästerskapet där de bästa förarna och teamen i Skandinavien tävlar med nya 550-hästars elektriska tävlingsbilar som Tesla Model 3 och CUPRA Born.

– Jag minns själv när jag tävlade här i STCC 2009 framför en fantastisk och stor publik. Att tillsammans med Göteborg & Co möjliggöra STCC:s comeback i mästerskapets nya elektrifierade och spektakulära era blir att ’sluta cirkeln’, inte bara för mig, utan för samtliga involverade, säger Micke Bern.

Senast STCC tävlade i Göteborg var 2014 och den centrala platsen för tävlingen 2024 – som körs enligt det nya Head 2 Head-formatet – kommer att avslöjas senare under året.

Om STCC

STCC  är Skandinaviens ledande racing-mästerskap som grundades 1996. Mästerskapet tävlar med kraftigt modifierade standardbilar i ett explosivt, kort och adrenalinfyllt tävlingsformat på de bästa racingbanorna i Sverige. Från och med 2023 elektrifieras mästerskapet med helt nya tävlingsbilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. STCC sänds LIVE via streamingplattformen STCC+.