STCC-mästaren är tillbaka: Robert Dahlgren förlänger med CUPRA Dealer Team – PWR Racing

Den mest segerrike STCC-föraren någonsin, Robert Dahlgren, tar åter plats bakom ratten på CUPRA Leon Competición.

CUPRA Dealer Team – PWR Racing har förlängt samarbetet med regerande mästaren Robert Dahlgren efter fjolårets rekordsäsong i STCC.

"Roberts fjolårssäsong är en för historieböckerna och det fanns inga tvivel för oss om att fortsätta samarbetet med honom – nu är vi redo för en tuff STCC-säsong 2022.", säger Marcus Ekström, teamchef för PWR Racing.

Robert Dahlgren blev den mest segerrike STCC-föraren någonsin med totalt 46 segrar efter fjolårets rekordsäsong – samtidigt som teamet säkrade såväl teammästerskapet som förarmästerskapet.

Norrlänningen säkrade elva segrar, 15 av 18 möjliga pallplatser och var aldrig sämre än femma under förra året, ett facit som ingen annan förare i mästerskapets historia kommit i närheten av.

"2021 med PWR Racing var helt klart en av de bästa säsongerna i min karriär och att få fortsatt förtroende av dem känns givetvis oerhört kul.", säger Robert Dahlgren och fortsätter, "Men om någon tror att jag är mätt efter förra säsongen så kan de inte ha mer fel. Jag sätter aldrig min fot på en tävlingsbana utan målet att vinna och 2022 är inget undantag. Det kommer att bli tufft, speciellt då startfältet växer till i år, men förutsättningarna finns där och målsättningen är helt klart på titeln."

"Vi på CUPRA Sverige är mycket glada och stolta över att vi även denna säsong har Sveriges mest framgångsrika förare i teamet. Med Robert bakom ratten i vår fantastiska tävlingsbil, CUPRA Leon Competición, har vi alla förusättningar att ta hem mästerskapstitlarna även 2022.", säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA Sverige.

Vem Robert Dahlgrens teamkompis kommer att bli avslöjas i nästa vecka.

Under 2021 fortsatte CUPRAs uppåtgående trend med en tredubbling av försäljningen och 80 000 levererade bilar, främst tack vare framgångarna med CUPRA Formentor. CUPRA bevisar att elektrifiering och sportighet är en perfekt matchning och under 2022 utökar man utbudet av CUPRA Born – märkets första helt eldrivna bil – med ett urval av batteristorlekar och en kraftfullare e-Boost-version. En exklusiv version av CUPRA Formentor VZ5 i begränsad upplaga lanseras också. CUPRA Tavascan, företagets andra helt eldrivna modell, marknadslanseras 2024, följt av företagets första eldrivna stadsbil, inspirerad av CUPRA UrbanRebel Concept, 2025.

CUPRA vann PURE ETCR, världens första helt elektriska standardvagnsmästerskap för flera märken och fortsätter att delta i Extreme E, där man tävlar off-road i eldrivna SUV:ar. CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. Tillsammans med märken som Primavera Sound och De Antonio Yachts, har de skapat CUPRAs lifestyleuniversum. CUPRA Tribe består av ett team av ambassadörer som vill vara den drivande kraften bakom förändring. Bland medlemmarna finns den tyske målvakten Marc ter Stegen och Ballon d'Or samt fotbollsfotbollsspelaren Alexia Putellas som fått utmärkelsen Best FIFA Award samt de olympiska guldmedaljörerna Adam Peaty, Melvin Richardson och Saúl Craviotto.