STCC-premiär för SEAT och PWR Racing gav många lärdomar

Skövde, 2016-05-01Den första tävlingshelgen för SEAT Dealer Team och PWR Racing i 2016 års STCC är avklarad. Första racet slutade med Kristoffersson precis utanför pallen på fjärdeplats efter en stark uppkörning från åttonde startruta. Emma och Daniel fick en mindre lyckosam resa med brutna race för båda två.

- Jag ska vara ärlig med att jag är besviken med resultaten denna premiärhelg, vi hade lite för många problem och det märks att vi har fått jobba hårt för att vara på plats med tre bilar. Det känns som att vi får vara nöjda att alla lever, maken till urladdning har jag nog aldrig varit med om! Nu måste vi ladda batterierna ordentligt för att kunna vara med och vinna på Mantorp, det är därför vi är här, säger Daniel Haglöf.

Race två blev en liknande historia när Johan korsade mållinjen som femma. Både Daniel och Emma var inblandade i incidenter som tillintetgjorde möjligheterna att få med sig bra resultat. Emmas krasch tog så pass illa att ett chassibyte väntar innan nästa race. Emma klarade sig dock bra och tog sig ur bilen för egen maskin.

- Teamet gjorde ett fantastiskt jobb som fick ut bilen till race två, men bristen av tid på setupborden visade sig vara svårhanterad. Några riktigt rejäla upplåsningar resulterade i en bil som inte gick att hantera genom första sväng där jag kraschade ordentligt. Det ser ut som att det blir ett chassibyte efter den kraschen. Vi har bara en väg att gå nu och det är uppåt. Mitt sikte är fortsatt en första racevinst, det tar jag med mig till Mantorp, säger Emma Kimiläinen.

Största ljusglimtarna för teamet denna helg blev två avslutade race med okej poängskörd för Johan och mängder av lärdomar att ta med hem till basen i Dalarna.

- Det positiva med denna premiärhelg är att vi lärt oss enormt mycket och tar med oss hyfsade poäng. Jag tror inte att vi kunde få ut så mycket mer resultatmässigt. Vi är inte helt med fartmässigt än och nu gäller det att lära oss av all den data vi fått med oss denna helg, jag och teamet kommer att göra allt vi kan för att vara starkare till Mantorp, avslutar Johan Kristoffersson.
För ytterligare information, Per Brinkenberg SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til