STCC-premiär för SEAT och PWR Racing gav många lärdomar

Skövde, 2016-05-01Den första tävlingshelgen för SEAT Dealer Team och PWR Racing i 2016 års STCC är avklarad. Första racet slutade med Kristoffersson precis utanför pallen på fjärdeplats efter en stark uppkörning från åttonde startruta. Emma och Daniel fick en mindre lyckosam resa med brutna race för båda två.

- Jag ska vara ärlig med att jag är besviken med resultaten denna premiärhelg, vi hade lite för många problem och det märks att vi har fått jobba hårt för att vara på plats med tre bilar. Det känns som att vi får vara nöjda att alla lever, maken till urladdning har jag nog aldrig varit med om! Nu måste vi ladda batterierna ordentligt för att kunna vara med och vinna på Mantorp, det är därför vi är här, säger Daniel Haglöf.

Race två blev en liknande historia när Johan korsade mållinjen som femma. Både Daniel och Emma var inblandade i incidenter som tillintetgjorde möjligheterna att få med sig bra resultat. Emmas krasch tog så pass illa att ett chassibyte väntar innan nästa race. Emma klarade sig dock bra och tog sig ur bilen för egen maskin.

- Teamet gjorde ett fantastiskt jobb som fick ut bilen till race två, men bristen av tid på setupborden visade sig vara svårhanterad. Några riktigt rejäla upplåsningar resulterade i en bil som inte gick att hantera genom första sväng där jag kraschade ordentligt. Det ser ut som att det blir ett chassibyte efter den kraschen. Vi har bara en väg att gå nu och det är uppåt. Mitt sikte är fortsatt en första racevinst, det tar jag med mig till Mantorp, säger Emma Kimiläinen.

Största ljusglimtarna för teamet denna helg blev två avslutade race med okej poängskörd för Johan och mängder av lärdomar att ta med hem till basen i Dalarna.

- Det positiva med denna premiärhelg är att vi lärt oss enormt mycket och tar med oss hyfsade poäng. Jag tror inte att vi kunde få ut så mycket mer resultatmässigt. Vi är inte helt med fartmässigt än och nu gäller det att lära oss av all den data vi fått med oss denna helg, jag och teamet kommer att göra allt vi kan för att vara starkare till Mantorp, avslutar Johan Kristoffersson.
För ytterligare information, Per Brinkenberg SEAT Sverige på 070-576 11 20 eller per.brinkenberg@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f