Steamery

Steamery Stockholm tillsätter ny vd inför större global expansion

Efter ett rekordår för svenska klädvårdsföretaget Steamery Stockholm tillsätts nu Petra Ringström som ny vd inför kommande globala expansionsplaner. Från att idag ha Sverige och Skandinavien som största marknader kommer det vara Petras främsta uppgift att göra Steamery till ett ännu mer internationellt varumärke.

Steamery Stockholm är just nu inne i en mycket snabbväxande fas där omsättningen för 2018 förväntas att tredubblas mot föregående års 11,5 miljoner kronor. Över 35 000 steamers har redan sålts i år, både i Sverige och i utlandet, men målsättning är högre än så och blicken står riktad mot en bredare global horisont. Medgrundaren Martin Lingner lämnar därmed över vd-posten till tidigare COO Petra Ringström för att leda Steamery in den nya försäljningsfasen.

Petra har varit med Steamery från starten 2014 och kan bolaget utan och innan. Med sina 10 år i Shanghai och som entreprenör inom mode och retail har hon mycket kunskap som hon tar med sig in i sin nya roll.Hon är för oss den självklara personen för detta uppdrag, säger Martin Lingner, avgående vd och medgrundare av Steamery Stockholm.

Martin Lingner stannar kvar inom företaget men kommer att fokusera på strategiskt styrelsearbete.

– Det är en mycket spännande tid vi på Steamery har framför oss och det ska bli så roligt att få driva detta arbete framåt tillsammans med vårt fantastiska team. Nu kör vi så att det ryker! säger Petra Ringström, vd på Steamery Stockholm.

En del av Steamery Stockholms framgångsrecept är företagets strategi i val av återförsäljare. Steamery riktar sig nischat mot återförsäljare inom mode och livsstil, både online och fysiska butiker. Exempel på återförsäljare är Mr Porter, SODA@Selfridges, Uniqlo, MoMA, H&M, COS, Arket och Åhléns.

Steamery har de senaste åren dessutom varit partner till Stockholm Fashion Week vilket har bidragit till stark varumärkeskännedom inom modevärlden.

Steamery
Åsögatan 176

Steamery Stockholm är att svenskt företag som grundades 2014 av Martin Lingner, Frej Lewenhaupt och Petra Ringström. Med en kombination av innovativ teknik och skandinaviskt formspråk har Steamery med sina egenutvecklade produkter som klädsteamers och avnopprare vuxit till ett av Europas mest igenkända varumärken för klädvård. Steamerys produkter säljs i 30 länder online samt via 400 återförsäljare värden över. Steamery har idag 12 anställda på sitt huvudkontor i Stockholm.

Följ Steamery

Abonnera på våra pressmeddelanden.