Stefan Ågren på 13:e plats i VM-debuten

Stefan Ågrens resultat i 109 kg-klassen i VM i Uzbekistans huvudstad Tasjkent blev 345 kg efter 155 kg i ryck och 190 kg i stöt.
Stefan Ågren VM-debuterade i Tasjkent. Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez

Fyshusets Stefan Ågren gick in på 155 kg i ryckmomentet. Det första försöket klarade han inte men han tog revansch strax därpå i det andra. I tredje rycket försökte Stefan på 160 kg men missade.

- Jag kände mig ganska trygg att klara det andra försöket, jag hade det i mig. Sedan gick vi på en tung sista vikt. Jag kände mig ganska lugn innan tävlingen men jag blev ändå nervös, lite tagen av stundens allvar. Det är länge sedan vi hade en herrlyftare på VM. Det var ett mål att få vara med och representera Sverige, samtidigt ville jag förvalta chansen och få med mig ett resultat. Man kan gå bort sig helt och bomma ut sig. Så det var skönt att jag inte gjorde det, säger Stefan Ågren.

I stöt klarade han 190 kg i första medan 200 kg gav tre röda lampor. Då testade Stefan på 202 kg i sin tredje stöt. Precis som i andra försöket fick han upp stången över huvudet men fick inte lyftet godkänt. Han avslutade med en bakåtvolt och 345 kg sammanlagt.

- Försöket på 200 kände jag var underkänt men jag kände mig samtidigt stark och trygg i att gå upp några kilo. På 202 tyckte jag det fanns en chans att jag skulle få igenom den, det var ett bättre försök. Det känns jätteskönt efteråt. Jag hade som mål att bli topp 15 och nu kom jag på 13:e plats. Jag ville göra personbästa internationellt. Jag har gjort 347 kg på nordiska och 343 på EM, nu gjorde jag 345 med mersmak, säger Stefan Ågren och avslutar:

- Det var jättekul att tävla i A-gruppen. Många av dem jag tävlade mot har hållit på länge och jag har sett dem hemma på TV. Nu fick jag vara bredvid dem på defileringen och det är såklart häftigt och stor skillnad mot att se på dem TV.

Foton fria att publicera med byline: Foto: Isaac Julián Morillas Sánchez