Stefan Klockare assisterande förbundskapten i Tre Kronor

Säsongen 2022/2023 tar Sam Hallam över som förbundskapten för Tre Kronor. Idag kan vi presentera Stefan Klockare som assisterande förbundskapten.

Stefans kontrakt sträcker sig över säsongen 2025/2026, vilket inkluderar både herrarnas VM i Stockholm/Herning samt OS 2026.

– Vi är glada att idag presentera Stefan Klockare som assisterande förbundskapten. I Stefan får vi en tränare med stor erfarenhet av ishockey på elitnivå. Stefan har en gedigen och framgångsrik karriär bakom sig och tillsammans med Sam ser vi att vi får ett mycket kompetent ledarteam med stort engagemang för svensk ishockey. Både Sam och Stefan har erfarenhet av klubblagsverksamheten och av den svenska utvecklingsmodellen vilket är viktigt för att också bidra till att utveckla svensk ishockey, säger Olof Östblom, Tävlings-och landslagschef för Svenska Ishockeyförbundet.

– Först och främst är det en stor ära att få frågan och jag tacksam att Örebro ger mig möjligheten att ta den här chansen. För min del blir det här en ny erfarenhet gentemot klubbverksamheten och det är en utmaning som jag verkligen ser framemot. Jag vill komma in och bidra med mina erfarenheter och kunskaper som jag har samlat på mig under åren. Det är med stor tillförsikt och glädje som jag tillsammans med Sam och övriga ledare på förbundet ser framemot att utveckla svensk hockey, säger Stefan Klockare.

– Jag är otroligt glad att Stefan tackat ja till rollen som assisterande förbundskapten. Han har en framgångsrik karriär bakom sig med stor kunskap om detaljer i spelet både med och utan puck. Stefan har också erfarenhet från tiden och kulturen i Skellefteå av vad som krävs för att vinna och gå långt i slutspel, säger Sam Hallam.

Erik Gustafsson, Luleå HF är Rinkens Riddare säsongen 2021-202213.5.2022 13:56:43 CEST | Pressmeddelande

Rinkens Riddare i svensk ishockey är ett av de äldsta hederspriserna. Hans "Stöveln" Öberg, Gävle GIK fick det första 1962/63. Efter förra säsongen premierades Oscar Möller, Skellefteå AIK. Det är Kamratföreningen Ishockeyjournalisterna som nominerar pristagaren. Efter säsongen 2021/22 har Luleå Hockeys back Erik Gustafsson, 33 utsetts till Rinkens Riddare. Priset utdelas till en framstående spelare, som samtidigt visat sig vara en gentleman på och utanför isen.