Stefan Löfven deltar i Progressive Alliances första konvent

10.3.2017 10:13 | Socialdemokraternas PS Kansli

Den 12-13 mars anordnar Progressive Alliance sitt första konvent i Berlin. Det som för fyra år sen startades som ett nätverk av progressiva politiska partier ska nu öka arbetet för att bli en ledande aktör för socialdemokratiska och progressiva partier globalt. Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven är nominerad till den styrelse som ska väljas på mötet.

På konventet, med temat Shaping our future: For a World of Freedom, Justice and Solidarity kommer Progressiva Alliance att tillsätta sin första styrelse som ska leda organisationen framåt. Dit är Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven nominerad. Med på konventet är också Socialdemokraternas internationella sekreterare Andrine Winther.

- Vi står inför stora utmaningar globalt, med ökande otrygghet, arbetslöshet och växande ekonomiska klyftor. Då behövs en stark global motkraft som kan tackla problemen och vända dem till hållbar utveckling, jämlikhet och framtidstro. Progressive Alliance är den kraften, säger Stefan Löfven.

På konventet kommer också grundläggande principer för Progressive Alliance att antas.

Program 13 mars:

10.00 – Deltar på Progressive Alliance konvent

Plats: Willy Brandt Haus, Wilhelmstrasse 141, Berlin

Stefan Löfven deltar bland annat i ett panelsamtal om populism som hot mot öppna demokratiska samhällen. Stefan Löfven är tillgänglig för kommentarer cirka 11.15.

Fakta

Progressive Alliance är ett globalt nätverk av socialdemokratiska partier och andra progressiva krafter.

Progressive Alliance startade år 2013 i Leipzig, Tyskland, där Socialdemokraterna i Sverige var en av grundarna.

Nätverket har växt snabbt och omfattar idag cirka 130 partier från omkring 100 länder. Dessutom har över 25 andra organisationer anslutit sig, så som fackliga organisationer, kvinno- och ungdomsorganisationer, tankesmedjor och regionala nätverk.

För mer information om programmet kontakta:

Jonatan Holst, pressekreterare

Riddarhustorget 7-9

+46702676666http://www.socialdemokraterna.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.